Belgen trekken vaker hun smartphone om te betalen. In de eerste acht maanden van dit jaar hebben ze al evenveel mobiel betaald als in heel 2020. Dat blijkt uit cijfers van Bancontact-Payconiq.
In ‘coronajaar’ 2020 raakte de smartphone al ingeburgerd als betaalmiddel, maar dit jaar zijn de cijfers nog veel sterker, meldt Bancontact-Payconiq. In totaal haalden de Belgen tussen januari en augustus 125 miljoen keer hun smartphone boven om te betalen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dit een groei van 69 procent. Vorige maand alleen al ‘biepten’ ze zo’n achttien miljoen keer met de Payconiq-app of een bancaire app die Bancontact óf Payconiq heeft geïntegreerd. Deze cijfers houden dus ook nog geen rekening met betalingen via Apple Pay of Google Pay.
Dominantie
Vooral online valt de dominantie van de smartphone op. In augustus betaalden we al driekwart van alle online-aankopen via Bancontact of Payconiq, met de mobiele telefoon. Een qr-code scannen is dan ook minder omslachtig dan een kaartlezer zoeken en handmatig je kaartnummer ingeven. Ook in de winkel halen we vaker onze smartphone boven om af te rekenen: in augustus ruim een miljoen keer. Vergeleken met februari 2020 (net voor corona), is dit bijna een verdrievoudiging.
Niet alleen de gsm, ook de contactloze kaart heeft een prominente plek veroverd in onze portefeuille: voor het eerst vonden er meer contactloze Bancontact-betalingen plaats in de winkel dan traditionele betalingen waarbij je de kaart in de betaalterminal steekt en je pincode ingeeft. Bij exact net iets meer dan de helft van alle Bancontact-betalingen in de winkel werd de kaart tegen de terminal getikt, contactloos dus. Intussen is 86 procent van alle Bancontact-kaarten uitgerust met de contactloze betaalfunctie.