Chrly is de naam van het nieuwe rekruteringsagentschap voor it-personeel, opgericht door Fujitsu Belux. Hiermee wil het een verschil maken in de drukke markt voor it-rekrutering.
Een it-dienstverlener als Fujitsu die zelf als it-rekruteerder Chrly naar de markt stapt: heel vreemd is het niet. Zeker omdat deze nieuwe rekruteerder zich in eerste instantie richt op profielen die het zelf als it-dienstverlener zoekt en aanbiedt aan klanten.
Chrly is, volgens de oprichters, het antwoord van Fujitsu op de uitdagingen waarmee het technologiebedrijf zelf geconfronteerd werd. ‘Het bedrijf had het, net zoals andere spelers in de sector, steeds moeilijker om zijn vacatures ingevuld te krijgen’, stelt Maxime Cools, general manager van Chrly.
Verschil met concurrentie
Chrly vond zijn oorsprong in het digitaal transformatietraject dat Fujitsu zelf opstartte. ‘Daaruit vloeiden onder andere de zogenaamde micro-enterprises voort die begin 2020 opgestart werden. Dat zijn kleine wendbare teams die met een startup-mindset werken en autonoom zijn’, klinkt het. Ook de rekrutering maakte deel uit van deze oefening. ‘De belangrijkste eis daarbij is dat we altijd starten vanuit het profiel van de kandidaat en niet vanuit de gevraagde skills.’
Op het vlak van vennootschapsrecht is Chrly nog onderdeel van Fujitsu Talent Belgium. Maar het gaat wel als autonome entiteit naar de markt, met onder meer een eigen website en branding.
Hoe wil Chrly het verschil maken in de intussen drukke markt voor it-rekrutering? ‘We zien het als onze taak om kandidaten niet enkel te rekruteren, maar de skills van onze consultants ook up-to-date te houden’, luidt het antwoord op deze vraag. ‘Voor kandidaten maken we daarnaast vooral het verschil door onze recht-door-zee-aanpak. Soms raden wij een kandidaat af om op een vacature in te gaan omdat we vinden dat deze niet past bij zijn profiel.’
Try & hire
Daarnaast wijst Cools op twee diensten die ook het verschil moeten maken: try & hire en recruitment-as-a-service (raas). ‘Met try & hire kunnen een kandidaat en een bedrijf een jaar lang samenwerken zonder dat het tot een effectieve aanwerving komt. Is er een match? Dan kan het bedrijf die persoon na een jaar wel daadwerkelijk aanwerven, zonder dat Chrly daar nog in tussenkomt of een hiring fee opstrijkt.’
Raas is, volgens hem, dan weer gegroeid uit de nood van bedrijven om tijdelijk hun eigen aanwervingsafdeling te versterken. ‘Als bedrijven er systematisch niet in slagen om hun vacatures in te vullen, kan dat ook liggen aan de manier waarop ze recruitment aanpakken. Bijvoorbeeld omdat er een tekort aan medewerkers is, het aanwervingsproces niet op punt staat of omdat er iemand plots uitvalt. Dan kunnen ze beroep doen op onze eigen recruiters om tijdelijk bij te springen en het proces weer vlot te trekken.’