Recent berekende Test Aankoop dat de telecomdiensten in ons land 24 tot 31 procent duurder zijn dan in de andere Europese landen. Niemand keek op. We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was.
De Belg betaalt 73 euro voor tv, internet en telefoon (zonder extra filmabonnement). In Duitsland kost het 48 euro, in Frankrijk 45 euro. Voor een bundel met gsm is enkel Nederland duurder. Meer nog, ook op het vlak van kwaliteit, scoort ons land zeer laag. Is dat nieuws? Blijkbaar niet, want er was amper media-aandacht voor het bericht van Test Aankoop.
Twintig jaar
We schrijven inderdaad al bijna twintig jaar dat België bij de duurste landen is. Politici haalden er hun neus voor op. Ja, premier Alexander De Croo, toen nog als minister verantwoordelijk voor Digitalisatie, heeft enkele jaren geleden dit euvel aangekaart en vond dat er net daarom een vierde mobiele operator moest komen. Dat concurrentie de tarieven omlaag haalt. Heeft u er intussen nog iemand wat over gehoord? Er moest nog maar eens een studie uitgevoerd worden, of dat al dan niet een goed idee is.
Is het trouwens niet eens tijd dat de veiling van de 5G-licenties opgestart wordt? Of wordt dat iets voor Sint-Juttemis?
Duizend kanalen
Waarom politici er niet van wakker liggen, is duidelijk. Zolang de staat meerderheidsaandeelhouder is van Proximus, wordt er niet ingegrepen. Elk jaar rond Sinterklaas hangen ze aan de mouwen van de ceo om een zo hoog mogelijk dividend uit te keren zodat de staat een klein beetje zijn put kan delven. Die uitspraak heeft de kop gekost van wijlen ceo Didier Bellens, maar hij had uiteraard overschot van gelijk. Zo’n twintig jaar geleden pleitte vader De Croo, Herman, ooit nog minister van Telecom, voor een verdere privatisering van Proximus, maar dat idee heeft al veel stof vergaard. Bij de regeringsonderhandelingen komt het niet meer op tafel. It’s the money, stupid!
Over geld gesproken. Weet iemand nog dat we ooit gratis naar televisie keken? En dat je het tv-toestel aanzette en je meteen beeld had? Nee, je had geen duizend kanalen waar geen hond naar kijkt, klopt. Je betaalt vandaag een breedbandaansluiting, een abonnement (al dan niet uitgebreid met nog meer zenders en films), auteursrechten en de huur van de digicorder. Voor de meeste Belgen gaat het vandaag om meer dan honderd euro per maand.
Client-driven approach
En laat met het toch eens hebben over de digicorder. Je betaalt er zo’n tien euro (btw inclusief) per maand voor. Een digicorder kopen kan ook, kost 249 euro. Ik heb mijn digicorder al jáááren. Hoeveel keer zou Telenet het toestel al terugverdiend hebben? Lijkt het niet fair dat je de huur betaalt tot het toestel helemaal bekostigd is? Enkele jaren geleden was er consternatie bij Proximus omdat veel klanten nog betaalden voor een vaste telefoon (vaak nog een klassieke Siemens-Atea draadtelefoon) die al ontelbare keren afbetaald was. Even bellen naar Proximus was voldoende om die huur op te zeggen en het toestel te houden, maar Proximus zweeg daarover in alle talen. Lijkt het dan niet logisch, laat ons het ‘good governance’ noemen of liever een ‘client-driven approach’ dat Telenet (of Proximus) hier initiatief neemt en voor wie de digicorder al twee jaar in huis heeft, de huur gewoon kwijtscheldt?
Misschien kan onze staatssecretaris van digitalisatie daarover iets kwijt. Iemand nog iets gehoord van Mathieu Michel?