Bouwprojecten zijn gebaseerd op duizenden beslissingen. De kwaliteit van elke beslissing hangt af van data. Om die reden is het belangrijk om op elk moment te beschikken over nauwkeurige en volledige data. Maar datamanagement is een aspect waarmee veel Europese bouwbedrijven worstelen, zo blijkt uit onderzoek van Autodesk.
Om inzicht te krijgen in hun uitdagingen bij het gebruik van data én hun grootste kansen voor de toekomst, zijn 3.900 professionals in de bouwsector wereldwijd geïnterviewd, waaronder 1.115 Europese professionals.
Hoewel veel bedrijven meer data dan ooit tevoren genereren, is het een tweede of deze informatie bruikbare inzichten en betere resultaten oplevert. Het is duidelijk dat het gebruik van data overweldigend kan lijken. Dus hoe kunnen bedrijven hun hindernissen op het gebied van datamanagement overwinnen – en betere beslissingen nemen?
Vaststellingen
- Slechte data
Uit de studie blijkt dat de meeste professionals in de bouwsector (82%) zeggen dat hun organisatie meer data verzamelt dan drie jaar geleden. Daar zijn duidelijk meer middelen voor nodig: bijna de helft van de werktijd van projectbeheerders en opzichters wordt besteed aan het verzamelen, beheren en analyseren van projectgegevens.
Een kleine veertig procent zegt echter dat minder dan de helft van die data bruikbaar is. Erger nog, veertig procent van de data van de gemiddelde organisatie is slecht. Dat wil zeggen onnauwkeurig, onvolledig, inconsistent of niet op tijd.
De problemen met het dataproces lopen uiteen; van de selectie van welke data verzameld moeten worden (51%) tot begrijpen hoe projectdata effectief zijn te beheren (52%). Ook weten bedrijven niet zeker hoe ze de situatie rondom data moeten verbeteren dan wel oplossen.
De onderzoekers stellen dat ‘slechte data’ (data die onnauwkeurig, onvolledig, ontoegankelijk, inconsistent of ontijdig zijn) niet is aan te wenden om er bruikbare inzichten uit af te leiden – en dat zou de wereldwijde bouwsector in 2020 mogelijk 1,85 biljoen dollar hebben gekost.
- Projectdata zelden in beslissingsproces
Projectmanagers hebben altijd al de taak gehad om snel beslissingen te nemen maar door de pandemie is er meer druk dan ooit tevoren. Professionals zeggen dat tijdsgebrek het grootste risico vormt voor projectbeslissingen (38%).
Informatie is een van de beste manieren om risico’s te beheersen, vooral wanneer beslissingen snel moeten worden genomen. Maar het ontbreekt professionals vaak aan de juiste data om effectief projectbeslissingen te nemen. Nog geen tien procent betrekt projectdata altijd in de besluitvorming, terwijl twee derde dit soms, zelden of nooit doet.
Onnauwkeurige, onvolledige, inconsistente of ontijdige gegevens brengen de besluitvorming in gevaar. Slechte projectdata leidt gemiddeld in ongeveer veertig procent van de gevallen tot slechte beslissingen.
- Geen data-strategie
Veel bedrijven in de bouwsector zetten stappen om meer uit hun data te halen – van een centrale data-omgeving (37%) tot het benoemen van een specialist die toezicht houdt op data (33%).
Maar Europese bedrijven zijn verdeeld als het gaat om het hebben van een formele datastrategie; een kleine zestig procent van de ondervraagde Europese bedrijven heeft een formele datastrategie en een derde heeft deze niet. Er zijn belemmeringen voor het creëren van een datastrategie: grofweg een derde denkt dat er onvoldoende toepassingsmogelijkheden zijn, nog een derde heeft gebrek aan middelen en nog een derde weet niet waar te beginnen.
Organisaties met een data-strategie noemen als grootste voordelen: minder veiligheidsincidenten, minder wijzigingen in opdrachten, minder gemiste planningen en minder werk dat opnieuw gedaan moet worden.
- Culturele uitdagingen en meer focus op leiderschap
Succes op het vlak van data draait niet alleen om digitale tools; bedrijven hebben ook de juiste bedrijfscultuur nodig met medewerkers die zich op hun gemak voelen en vertrouwen hebben in technologie.
Veel bedrijven erkennen het groeiende belang van digitale vaardigheden; iets meer dan een derde biedt formele training in data-analyse. Een ruime veertig procent zegt dat skills op het gebied van datamanagement en -analyse in de toekomst belangrijk zijn voor projectmanagement-medewerkers om hun werk effectief te kunnen doen.
Er zijn echter tekenen dat de bedrijfscultuur een belangrijk obstakel kan zijn. Bij een derde van de bedrijven is een gebrek aan leiderschap en organisatorische ondersteuning de belangrijkste reden dat er geen formele datastrategie is. Communicatie en leiderschap zullen van cruciaal belang zijn om de invoering van technologie te stimuleren en van datastrategieën een succes te maken.
Vervolgstappen
Het gebruik van slechte data kan grote gevolgen hebben. Een aannemer die jaarlijks voor een miljard euro aan werk uitvoert, had volgens het onderzoek een slordige zeven miljoen euro verspilling kunnen voorkomen door beslissingen te nemen met behulp van nauwkeurige data. Maar elke organisatie in de bouwsector kan stapsgewijs aan de slag om het data-management te verbeteren:
- Start klein en begin met data-selectie voordat gestart wordt met data verzamelen
De eerste stap is om de focus te leggen op de plekken waar je organisatie het meeste baat heeft bij datagestuurde inzichten. Zodra dat proces verfijnd is en er duidelijke resultaten zijn, zijn er lessen te trekken voor het volgende datamanagement-gebied.
- Neem je werknemers mee in de veranderingen
Door duidelijk te maken waarom veranderingen plaatsvinden, door open discussies aan te moedigen en te zorgen voor een voortdurende versterking, zal de buy-in in de loop van de tijd vergroten. Wees er zaker van dat teams ondersteuning vinden bij het gebruik van de nieuwe technologieën en processen.
- Slechte data levert slechte resultaten, dus leg de focus op kwaliteit van data
Definieer duidelijke processen voor het verzamelen van goede data – en zorg ervoor dat dit een fundament van uw algemene strategie is. Een centrale data-omgeving en een geïntegreerd technologieplatform zijn nodig om de datastroom te ondersteunen en de basis te vormen voor langetermijn-ambities op het gebied van data.