De pandemie heeft de manier waarop we werken veranderd. Werknemers omarmen de mentaliteit van ‘overal werken’ en gaan vanaf nu hybride werken.
Uit de ‘Future of Work Study’ blijkt dat werknemers de voorkeur geven aan de flexibiliteit van op afstand werken, waarbij bijna een op de tien medewerkers van grote bedrijven parttime vanuit huis of volledig op afstand wil werken. Dit vraagt meer van de externe it-services en daagt het huidige beleid uit. Het vraagt een voortdurende flexibiliteit en vertrouwen van werkgevers om hun bestaande processen aan te passen.
Voorheen op kantoor
Voor de pandemie hadden medewerkers het it-team binnen handbereik voor directe ondersteuning bij eventuele problemen. Tegenwoordig is er geen centraal it-team meer, waardoor er vaak minder efficiënt is te werken. Bij thuiswerken hoorden ook nieuwe uitdagingen, zoals onstabiele internetverbindingen en zorgen over databeveiliging.
Omdat het thuiswerken langer ging duren dan verwacht, begonnen it-teams de infrastructuren te updaten om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en werknemers hetzelfde niveau van ondersteuning te geven als voorheen op kantoor.
Uit genoemde studie bleek verder dat ongeveer de helft van de werknemers in middelgrote bedrijven en kleine of zeer kleine bedrijven vertragingen of problemen heeft bij het krijgen van tijdige it-ondersteuning. De plotselinge verschuiving naar werken op afstand overweldigende de it-teams volledig. Enerzijds was het noodzakelijk alles op alles te zetten om het bedrijf te transformeren naar een volledig nieuwe manier van werken. Tegelijkertijd moesten it-teams werknemers meer ondersteunen dan ooit tevoren. Hierdoor zochten veel bedrijven alternatieve ondersteuning en maakten ze gebruik van externe it-servicedeskundigen om niet alleen snelle reparaties, maar ook een grotere voorspelbaarheid van de kosten te garanderen. Iets wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat externe it-services meer kunnen bieden dan alleen reparaties en technische ondersteuning. Samenwerken met it-serviceproviders heeft blijvende voordelen, zoals het verlagen van bedrijfskosten, minimaliseren van downtime en een betere gebruikerservaring.
Arbeidskrachten veilig
It-teams staan voor volledig nieuwe uitdagingen nu er geen duidelijk beeld is waar werknemers werken, de behoeften van werknemers veranderen en de complexiteit van beveiliging is toegenomen vanwege de externe aard van personeelsbestanden. Het is daarom lastiger voor it-teams om apparaten te beveiligen tegen externe dreigingen. Beveiliging is de meest tijdrovende uitdaging binnen it-afdelingen geworden en blijft een prioriteit voor it-teams, aangezien cyberaanvallen en datalekken een ernstige bedreiging blijven.
Om beter te navigeren en ondersteunen in een werkomgeving met een hoger veiligheidsrisico, kunnen it-afdelingen profiteren van het inschakelen van hun hardware-, software- en it-servicepartners. Zij kunnen een holistische benadering bieden bij beveiliging en rekening houden met ingebouwde platformbeveiliging, geïntegreerd systeembeheer en een robuust programma voor dreigings- en databescherming. Ook zijn er meer security-as-a-service-oplossingen die bedrijven in staat stellen om kosteneffectiever cybersecurity-infrastructuren te implementeren. Daarnaast kunnen nieuwe technologieën de beveiliging gelijk bij implementatie toekomstbestendig maken voor veiligheid gedurende de gehele levenscyclus van de pc.
Device-as-a-service
Ook in de it hebben bedrijven de ‘as-a-service’-diensten gevonden. In 2021 zal het ‘everything-as-a-service’-concept de overgang van it-services naar commerciële ondernemingen en mkb’s versnellen. Daarbij zullen veel kapitaaluitgaven veranderen in operationele kosten naarmate bedrijven toegang krijgen tot meer technische hulpmiddelen, it-services en beveiliging, tegen een betaalbare prijs. De opkomst van de abonnementscultuur leidde tot een grote belangstelling voor device-as-a-service (daas)-tools om hardware up-to-date te houden en tegelijkertijd medewerkers hun tijd terug te geven om zich te focussen op meer strategische projecten.
Uit een recent onderzoek bleek dat slechts tien procent van de bedrijven momenteel geabonneerd is op diensten die op daas lijken, maar dat twee derde geïnteresseerd is. Dit laat zien dat veel bedrijven met interesse in daas niet de vruchten plukken van de diensten. De belangstelling zal blijven groeien naarmate de prijzen van daas-diensten aantrekkelijker worden en bedrijven de tastbare resultaten zien van daas-diensten bij het ondersteunen van intern it-personeel.
Nieuwe wereld
Hoewel de nieuwe externe werkomgeving veel nieuwe uitdagingen met zich meebrengt, biedt het bedrijven ook unieke kansen om efficiëntere processen in te voeren. Het gebruik van externe it-services zal een grotere rol spelen in de ‘nieuwe wereld’, aangezien bedrijven creatieve manieren gebruiken om hun bedrijf te beschermen en toekomstbestendig te maken.
It-services worden een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie en helpen bedrijven de moderne werkplek in te richten en zich beter voor te bereiden op de toekomst.
(Auteur Marco Weetink is verkoopleider Benelux bij Lenovo.)