De Vlaamse regering wil dat de gemeenten in Vlaanderen verregaand digitaliseren. In de toekomst moeten zo goed als alle documenten digitaal aan zijn te vragen, zonder verplaatsing naar het gemeentehuis. Dat meldt Het Laatste Nieuws.
Voor de digitaliseringsoperatie maakt Vlaanderen 35 miljoen euro vrij. Dat geld komt uit het coronarelancefonds. Elke Vlaamse gemeente kan zich dit najaar inschrijven om een hap uit de geldpot te krijgen. Al staat het burgemeesters ook vrij te beslissen er niet in mee te stappen.
Volgens minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) zullen burgers in de nabije toekomst zelden of nooit nog naar het gemeentehuis moeten gaan om aan documenten als een rijbewijs of identiteitskaart te komen. Ook bijvoorbeeld de aangifte van een geboorte is dan volledig online af te handelen. Enkel voor zeer specifieke documenten, waarvoor bijvoorbeeld vingerafdrukken nodig zijn, zal de burger zich nog moeten verplaatsen.
Vlaanderen wil graag een sprong maken in de digitaliseringsindex, aldus Somers. Ons land staat nu op de achttiende plaats met betrekking tot e-governement. Somers wil ons in de top vijf katapulteren. De minister haalt zijn inspiratie in Nederland en Estland. ‘In Estland gebeurt 99 procent van de dienstverlening van de gemeentes digitaal. Alleen al door de digitale handtekening vaker te gebruiken, bespaart het land elke maand een stapel papier ter hoogte van de Eiffeltoren’, zo citeert Het Laatste Nieuws hem.