Sommige app-ontwikkelaars zullen in de toekomst betalen mogen afhandelen buiten de App Store van Apple. Apple neemt die maatregel na een uitspraak van de Japanse marktwaakhond. Het bedrijf ligt onder vuur vanwege zijn vermeende ‘betaalmonopolie’.
Voortaan mogen ontwikkelaars een link in hun apps bouwen waarmee kopers of klanten die een abonnement willen afsluiten dat kunnen doen buiten de App Store om. Apple kan op dergelijke transacties geen commissie meer vorderen. De regel geldt voorlopig voor ‘lees-apps’, apps waarin gebruikers ‘digitale tijdschriften, kranten, boeken, audio, muziek en video’ kunnen kopen. Bedrijven als bijvoorbeeld Netflix en Spotify kunnen er dus hun voordeel mee doen. Spelletjes, de grote cash-koe voor Apple, vallen voorlopig niet onder de nieuwe politiek.
Hoewel de Japanse Fair Trade Commission de App Store van Apple onder de loep legde, zullen de maatregelen wereldwijd doorgevoerd worden. Apple heeft zelf de conclusies niet afgewacht en liet nog tijdens het Japanse onderzoek weten dat het de betaalvoorwaarden in zijn downloadwinkel zou aanpassen. Daarop is het onderzoek afgesloten.
Rechtszaak
Apple ligt al langer onder vuur vanwege zijn vermeende ‘betaalmonopolie’ in de eigen app-winkel. Ontwikkelaars kregen geen andere mogelijkheid dan betalingen binnen die verkoopplaats af te handelen, waarop Apple een commissie van vijftien à dertig procent rekende. Het bedrijf is daarvoor in een felle rechtszaak met Epic Games verwikkeld. Dat spelbedrijf had zijn populaire Fortnite zo aangepast dat de regel was te omzeilen, waarop Apple het spel uit zijn digitale winkel verwijderde. Spotify heeft zich in het verleden ook al tegen de methodieken van Apple uitgesproken.
Ook in Zuid-Korea is deze week een wet gestemd die de praktijken van Apple onwettig zouden maken.