De Vlaamse start-up MyGamePlan lanceert een app die voetbalspelers via artificiële intelligentie voorbereidt op hun volgende tegenstander. ‘We willen inzichten leveren aan voetbalclubs die hiervoor geen grote budgetten hebben.’
MyGamePlan brengt naar eigen zeggen als eerste een op datawetenschap gedreven mobiele app voor voetbalspelers op de markt. De speler krijgt via artificiële intelligentie (ai) geïndividualiseerde data over terugkerende patronen en de belangrijkste en gevaarlijkste acties van zijn volgende tegenstander te zien.
Dit alles moet het werk van de trainersstaf enorm verlichten en voetbalspelers helpen bij hun prestaties. De start-up wordt ondersteund door accelerator Start it @KBC.
Data in de voetbalindustrie
Dataverzameling binnen het voetbal is de afgelopen jaren erg toegenomen, maar het omzetten van deze data naar bruikbare inzichten blijkt vaak nog een uitdaging voor de clubs en hun spelers. Alleen de allergrootste clubs zoals Liverpool FC, FC Barcelona en Manchester City hebben budget om een volledig data science team uit te bouwen, is de visie achter de start-up. ‘
We willen zulke inzichten ook kunnen leveren aan voetbalclubs die deze budgetten niet hebben’, aldus Berten Knaepen van co-founder van MyGamePlan.
16 uur
Momenteel kijkt in België, volgens Knaepen, de gemiddelde analist van een voetbalclub zo’n 16 uur naar beelden van de volgende tegenstander om zich voor te bereiden op de komende wedstrijd.
Hierbij baseert zo’n analist zich alleen op de laatst gespeelde wedstrijden. ‘Het tactisch plan van de clubs wordt momenteel gebaseerd op maar een fractie van de beschikbare data. In dit proces is nog veel ruimte voor verbetering mogelijk. Hierbij willen we clubs helpen met behulp van het MyGamePlan-platform’, klinkt het bij de oprichters.
Focus op presentatie
Met behulp van AI worden de gevaarlijke acties uit de data gehaald. Aan de hand van die inzichten communiceert MyGamePlan de relevante en terugkerende patronen aan coaches en spelers.
Focus van MyGamePlan als nieuwe speler in de voetbaldata-markt ligt naar eigen zeggen het eenvoudig presenteren van essentiële en doorslaggevende patronen aan staf en spelers.