Waar bedrijven digitale transformatieprogramma's voorheen zagen als een meerjarige investering, vaak zonder vastgestelde einddatum, moeten deze programma’s tegenwoordig direct worden uitgevoerd. Neem de verschuiving naar werken op afstand. Vóór de pandemie zou dit een jaar hebben geduurd, vanwege alle nodige goedkeuringen, controles en certificeringen. Nu stonden zakelijk leiders van de ene op de andere dag voor deze transformatie.
(Dit artikel is het laatste deel in een serie van drie waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van cio’s.)
In een post-pandemische wereld erkennen cio’s dat het voor de veerkracht van een bedrijf essentieel is om te verschuiven naar een klantgericht, data-driven, digital-first bedrijfsmodel dat snel waarde oplevert. De snelheid bij de implementatie van digitalisering, de bijbehorende kosten en de tijd die het kost voordat er rendement is op investeringen, zijn essentieel om af te stemmen met de snelheid van de klant en de ontwikkeling van de markt. Hoewel een langetermijnvisie essentieel is, moeten organisaties binnen enkele maanden – en dus geen jaren – de waarde van digitale transformatieprojecten gaan inzien.
Vanaf nu is er geen eindpunt meer in digitale transformatie. Dit heeft belangrijke implicaties voor de rol en uitdagingen waar cio’s mee worden geconfronteerd. Door te zorgen voor een betere afstemming tussen it- en bedrijfsgerichte teams en de visie van een hybride arbeidskracht te realiseren, kunnen ze overal een cultuur van innovatie creëren.
Afstemming realiseren en innovatie democratiseren
Alles wat bedrijven doen, moet gericht zijn op flexibiliteit, wendbaarheid en klantgerichtheid. Bedrijven moeten kijken naar wat ze nu en in de nabije toekomst nodig hebben en daar zo snel mogelijk op uitkomen. Om een cultuur van voortdurende innovatie te creëren, is het noodzakelijk dat de cio en hun collega’s als één team samenwerken. De verschuiving naar werken op afstand benadrukte de verdeling tussen teams. Volgens het recente Connectivity Benchmark Report van Mulesoft vroegen organisaties aan it-teams gemiddeld om een derde meer projecten op te leveren in de afgelopen twaalf maanden. Nog geen veertig procent van de it-teams kon vorig jaar alle gevraagde projecten voltooien.
Om een organisatie sneller te laten groeien, moeten medewerkers in staat worden gesteld hun eigen innovaties te bedenken, samen te stellen en op te leveren. Bedrijfsgerichte teams kunnen niet langer afzonderlijke plannen naar it-teams sturen en ze vervolgens vragen deze plannen namens hen uit te werken. Cio’s moeten zich voortdurend afvragen hoe digitale transformatie gezamenlijk is aan te sturen en hoe succes gezamenlijk is te meten, met de nadruk op de komende zes tot twaalf maanden. Door it- en bedrijfsgerichte teams gescheiden te houden, mis je de kansen die technologie biedt. It-teams moeten hun collega’s opleiden, ze in staat stellen om zichzelf te bedienen en data beschikbaar maken die innovatie op een veilige manier mogelijk maakt.
Voldoen aan verwachtingen van medewerkers
Net zoals de ervaringen van klanten veranderen, veranderen ook de verwachtingen van medewerkers. Bijna alles wat we in ons persoonlijke leven doen, heeft te maken met een mobiele telefoon, in toenemende mate verwachten we hetzelfde van ons werk. Het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke technologieën zorgt voor nieuwe manieren om slimmer te werken: van on-boarding en het bieden van service en ondersteuning, tot het stimuleren van betrokkenheid bij werknemers.
Om dit te bereiken is het essentieel om gebruikers een naadloze en uniforme ervaring te bieden, met gemakkelijke toegang tot de informatie die ze nodig hebben. Eenheid creëren via een geïntegreerd single-sign-on platform lijkt een eenvoudig idee, maar was voorheen moeilijk te realiseren met technologie uit eerdere generaties. Tegenwoordig is het zeer haalbaar en waardevol voor veiligheid, productiviteit en moreel.
Bij het klaarstomen van werknemers voor de digitale wereld, is het belangrijk om gebruiksvriendelijke, gamified, en op afstand beschikbare tools in te zetten. Of het nu gaat om de nieuwste veiligheidsinformatie, bedrijfsverhalen of klantenservicebegeleiding: de ervaring verandert volledig door de beschikbaarheid op een mobiel apparaat en de mogelijkheid voor gebruikers om hun voortgang te vergelijken met die van hun leeftijdsgenoten. Het kan zelfs bijdragen aan het behoud van werknemers, omdat werknemers weten dat hun werkgevers investeren in hun succes.
Net zoals nieuwe technologieën en processen hielpen cio’s om de visie op hybride arbeidskrachten tijdens de pandemie werkelijkheid te maken, kunnen ze nu in een nieuwe, volledig digitale wereld onbeperkt potentieel in werknemers naar boven halen. Hierdoor kunnen werknemers klanten innovatiever bedienen en hun productiviteit verhogen.
Auteur Marco Clazing is vicepresident solution engineering Salesforce.