De stad Mechelen verstuurt vanaf nu aanslagbiljetten en aanmaningen digitaal naar eBox, tenminste voor burgers en ondernemingen die aangeven dat ze hun documenten digitaal willen ontvangen. Mechelen werkt hiervoor samen met Cipal Schaubroeck en Digitaal Vlaanderen.
Voor de stad Mechelen past het plan in de digitalisering van de stadsdiensten, zegt Mechels schepen van burgerzaken en dienstverlening Vicky Vanmarcke. ‘Als volgende stap in de digitale transformatie van Stad Mechelen kan diegene die dat wenst zijn aanslagbiljetten en aanmaningen vanaf nu ook digitaal in zijn eBox ontvangen. Van de 7.335 aanslagbiljetten worden er nu 929 of 13 procent verstuurd via eBox. Natuurlijk betaalt niemand gráág belastingen, maar zo kan je als burger of ondernemer ten minste kiezen of je je biljet op papier of via eBox wil ontvangen.’
Schepen Marina De Bie, verantwoordelijk voor digitalisering en de slimme stad wijst ook op de efficiëntie- en milieuwinst. ‘Als stad zorgen we er zo voor dat we groener én efficiënter kunnen werken. Er moeten immers minder aanslagbiljetten worden afgedrukt, en ze kunnen vlot digitaal worden verstuurd. De burger vaart er wel bij omdat hij uiteindelijk in controle blijft en de communicatie met de stad kan afhandelen, exact zoals hij dat wenst.’
Mechelen werkt voor de nieuwe dienstverlening samen met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. ‘Zij zorgen er immers voor dat onze toepassing voor belastingen netjes integreert met Mijn Burgerprofiel en met de Magda-documentendienst, zodat wij naadloos documenten aan de burger kunnen bezorgen’, besluit De Bie.