Citizen developers zijn geen nieuw concept, maar hun rol wordt steeds groter, mede door de coronapandemie. Je haalt namelijk veel meer resultaat uit low-code en no-code tools door normale werknemers deel te laten nemen aan softwareontwikkeling.
De impact van het massale werken op afstand valt niet te onderschatten. Het dwong veel bedrijven om een versnelde digitale transformatie te ondergaan, waarbij medewerkers uit allerlei bedrijfsdisciplines zich ineens ook met technische taken gingen bezighouden om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. In die onzekere tijd, die we hopelijk bijna achter de rug hebben, kreeg de beweging van zogeheten ‘citizen developers’ een enorme boost. Het is weliswaar geen nieuwe rol, maar de behoefte aan deze niet-technische ontwikkelaars is het afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid, met name omdat de tijd van traditionele ontwikkelaars en technisch personeel in diezelfde periode steeds schaarser is geworden. Die druk kan zeer effectief weggenomen worden door mensen zonder technische achtergrond in staat te stellen om gebruiksvriendelijke producten te creëren met low-code ontwikkeltools.
Impact low-code en no-code
Low-code en no-code development-tools zijn aan een enorme opmars bezig. Dit komt mede door het gebruiksgemak en de toegankelijkheid voor niet-technische medewerkers, maar ook door mogelijkheden als het automatiseren van repetitieve taken, de snelle implementatie en de lagere kosten. Dat zijn aantrekkelijke voordelen voor bedrijven in een tijd waarin de middelen schaars zijn.
Citizen developers kunnen met deze tools de meest uiteenlopende oplossingen creëren en implementeren voor onder andere e-mail, procesautomatisering, applicaties gericht op werknemersbetrokkenheid en it-servicedesks. De inspanningen van citizen developers kunnen vandaag de dag een enorme impact hebben op allerlei gebieden en bij bedrijven waarvan je het niet direct zou verwachten.
No-code voor it-servicemanagement
Het bevorderen van de productiviteit, werknemerstevredenheid en efficiëntie was het afgelopen jaar voor leidinggevenden een heel belangrijk aandachtspunt. Zeker bij grote organisaties met meerdere locaties en talloze medewerkers, veelal werkend op afstand, is dat geen sinecure. Met name it-servicedeskteams kunnen met zo’n omvangrijke en dynamische omgeving al snel overbelast raken, zeker als ze slechts een legacy servicedesk-tool tot hun beschikking hebben.
Maar als er binnen de organisatie een no-code oplossing geïmplementeerd is, kunnen de teams zelfstandig hun servicedesk-tools aanpassen om de werkdruk in goede banen te leiden en vertragingen en verstoringen van de productiviteit te voorkomen. Het mooie van no-code is dat hiervoor geen technische programmeerkennis vereist is. Hiermee kunnen servicemedewerkers bijvoorbeeld eenvoudig een zelfserviceportaal, geautomatiseerde rapportage of aangepast dashboard maken, waarmee het team kan worden ontlast, de processen efficiënter verlopen en de werknemers binnen de organisatie soepeler kunnen doorwerken. En dat is uiteindelijk wat bedrijven willen: efficiënter werken, de eindgebruiker een betere ervaring bieden en hun winstgevendheid verbeteren.
Kunstmatige intelligentie
Naast low-code tools en automatisering, zien we ook de opkomst van geavanceerde AI-toepassingen binnen organisaties. Leidinggevenden zien het als een middel om repetitieve taken te automatiseren en de workflows en processen te vereenvoudigen, waaronder bij de HR-afdeling. Denk bijvoorbeeld aan het onboardingproces van een organisatie, waarbij nieuwe medewerkers onder andere voorzien moeten worden van training, richtlijnen en it-instellingen. Dit neemt allemaal enorm veel tijd in beslag, laat staan in een organisatie met vijfduizend werknemers, waar dagelijks nieuwe teamleden worden aangenomen. It- en hr-teams hebben daar al snel hun handen vol aan.
Met een no-code oplossing en een gekoppelde ai-tool kunnen bedrijven snel en eenvoudig, zonder de tussenkomst van developers of technisch beheerders, standaard automatiseringsopties instellen en activeren, waardoor de repetitieve taken binnen het onboardingproces kunnen worden geautomatiseerd. Zo is het mogelijk om een onboardingproces voor werknemers, dat voorheen bijna twee weken duurde, in slechts vier uur te voltooien. Met een no-code platform kunnen verschillende taken worden geautomatiseerd en zijn leidinggevenden in staat de verantwoordelijkheden van werknemers te herverdelen naar belangrijkere bedrijfsfuncties en de kosten voor het inhuren van ontwikkelaars te verlagen.
Flexibele use cases
De voordelen van citizen developers mogen duidelijk zijn, maar ze reiken veel verder dan operationele efficiëntie en de winst voor een organisatie. Zowel de use cases als de benodigde kennis zijn heel flexibel, waardoor werknemers al hun kennis en creativiteit kunnen gebruiken om de samenwerking en transparantie te verbeteren.
Maar als je nog moet beginnen met het implementeren van een low-code of no-code oplossing binnen de organisatie, dan moet je beginnen met een algemene analyse van de workflows met een holistische kijk op de werkzaamheden en de belangrijkste sterke en zwakke punten benoemen. De volgende stap zou zijn het testen en evalueren van de beschikbare platformen, om zo uit te vinden wat het beste werkt voor jouw team, budget, en uiteindelijke doel.
Innovatie en groei stimuleren
De rol van citizen developers blijft zich hierbij uitbreiden, en zo ontstaat langzamerhand een gemeenschap waar middelen en samenwerking elkaar kruisen, waardoor mensen zonder ontwikkelaarsdiploma’s of diepgaande technische kennis zich kunnen certificeren en professioneel ontwikkelen. Door de opkomst van low-code en no-code oplossingen zijn binnen en buiten organisaties inmiddels talloze samenwerkende community’s van low-code ontwikkaars ontstaan, die helpen om innovatie en groei te stimuleren.