Garvis, een nieuwe spin-off van de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen), helpt ondernemingen bij hun voorraadbeheer rekening te houden met onverwachte gebeurtenissen. Dit met de hulp van kunstmatige intelligentie (ai).
Correct kunnen plannen, ook rond bevoorrading, is van groot belang voor bedrijven. Met de hedendaagse technologie wordt de planning vaak gebaseerd op de veronderstelling dat het verleden zich zal herhalen. ‘Wat natuurlijk niet zo is’, vertelt professor Serge Demeyer, verbonden aan het departement informatica van de Universiteit Antwerpen.
Zwarte zwanen, betere voorspellingen
De bevoorradingsketen wordt met de dag globaler. Heel wat onverwachte gebeurtenissen hebben er een impact op, stelt Demeyer. Hij wijst op recente gebeurtenissen zoals de blokkering van het Suezkanaal, de handelsmaatregelen van Donald Trump als president en de coronapandemie. Allemaal gebeurtenissen die als ‘black swan’ of ‘zwarte zwaan’ kunnen worden beschouwd, naar het bekende boek van Nassim Nicholas Taleb.
Anderzijds is er ook steeds meer informatie digitaal beschikbaar. Allemaal kunnen ze een impact hebben op een bedrijf: van prijssetting en verkoopcijfers tot weersvoorspelling en sociale media. Alleen kunnen strategische planners binnen ondernemingen die info tot dusver niet (optimaal) aanwenden.
Daar wil het nieuwe bedrijf Garvis verandering in brengen door de nieuwe mogelijkheden die ai biedt. Dat moet hen toelaten betere en betrouwbaardere voorspellingen te maken, en hen sneller laten inspelen op schommelingen in de vraag.
Hoe werkt het?
Het resultaat is een cloudplatform op basis van een saas-licentie waarin data van binnen de betreffende organisatie worden gecombineerd met realtime data van buiten de bedrijfsomgeving. ‘Onze bionische planningssoftware combineert ai met de persoonlijke inzichten en ervaringen van de planner en met realtime data-analyse’, aldus Piet Buyck, algemeen directeur van Garvis. Zo kunnen ze, zo klinkt het, het aantal fouten met 30 procent verminderen. ’Ons systeem heeft dus een grote impact op een bedrijf, en toch kan het binnen de 24 uur kan het up and running zijn.’
Aan de basis van het opzet ligt de AmPyfier-tool die de UAntwerpen ontwikkelde. Die software helpt om complexe ai-algoritmes en -processen te analyseren en optimaliseren. ‘Garvis maakt zo met zijn geavanceerde AI en machine learning technologie voorspellingen voor bedrijven. Tegelijk is Garvis een real life case voor UAntwerpen: doordat de AmPyfier-tool elke dag reële data kan testen, verbetert het systeem zichzelf voortdurend’, klinkt het bij de UAntwerpen.