Werken in de toekomst gebeurt thuis en op kantoor. De Surface Hub 2S-familie van Microsoft moet hier een antwoord op bieden. Bedrijven als Telenet testen het concept uit in ons land.
De Surface Hub 2S ziet eruit als een groot en mobiel projectiescherm met camera. Zeker in de grootste 85-inch-versie, het paradepaardje van de reeks, al heeft Hub 2S bijvoorbeeld ook een kleiner exemplaar van 50 inch. Maar eigenlijk is het een pc op basis van Intel i5 en eigen Windows 10-besturingssysteem.
Samenwerking voorop
De focus van de Surface Hub 2S, die begin dit jaar werd voorgesteld, ligt niet zozeer op presenteren, maar op samenwerking. Bij Microsoft zijn ze er namelijk van overtuigd dat hybride werkvormen, met medewerkers overal verspreid, de norm zullen blijven.
Eigenlijk staan drie functionaliteiten centraal bij deze Surface Hub 2S-reeks. Deze drie zijn al van bij het hoofdscherm duidelijk aangeduid: projecteren (via Miracast), meetings (via Teams) en een geavanceerd en interactief whiteboard, dat telkens toelaat om iedereen deel te nemen. Dus ook de thuiswerkers, die bijvoorbeeld op het whiteboard kunnen schrijven, waardoor iedereen samen kan werken aan teksten of schetsen.
Het toestel, waar je op moet inloggen, heeft een eigen agenda, waardoor het doet denken aan een vergaderzaal die je moet inplannen. Met dit verschil dat de Surface Hub 2S mobiel is en van de ene naar de andere vergaderzaal kan worden getransporteerd. Bij it-dienstverlener Insight, dat het toestel in ons land aanbiedt en het ook voorstelde aan Computable, hebben ze het over ‘flexsecurity’. Na een meeting worden de data namelijk gewist, al zijn ze telkens wel te exporteren en bewaren.
Om het toestel te gebruiken, is enige training vereist, met name bij de managers die de meetings aansturen. Daarom richten ze zich bij Insight niet (enkel) op de it-afdeling maar ook op hr en de hele organisatie. De focus ligt op zakelijk gebruik, terwijl andere leveranciers ook volop de kaart van het onderwijs trekken.
Leasing-formule
Surface Hub 2S wordt aangeboden in een device-as-a-service- of leasing-formule. De doelgroep is breed: van financiële instellingen of afdelingen tot architecten- en reclamebureaus en zorg.
Voorlopig lijken de grotere bedrijven de technologie te gebruiken. Bedrijven als Telenet, Toyota en AB Inbev testen het concept al uit. Al kunnen ook kleinere bedrijven er mee aan de slag. Goedkoop is de Surface Hub 2S niet. In zijn 85-inch-formaat moet je rekenen op 20.000 à 25.000 euro (met alle ingebouwde opties), al zit dat dus verpakt in een leasingformule.