Klanten zijn meer onderlegd in artificiële intelligentie (ai) dan u denkt. Ze houden van vlotte algoritmische interacties op een dagelijkse basis, tot het punt waar ze deze verwachten. Dit betekent dat bedrijven hun inspanningen moeten verhogen. Ai gaat niet langer enkel over de technologie, maar het gaat over hoe klanten uw merk ervaren.
Hieronder drie redenen waarom u de aanpak van ai moet (her)overwegen.
- Ai is niet gewoon ‘leuk om te hebben’, het is iets dat u móet hebben
De verwachtingen van klanten voor algoritmische interacties zijn al extreem hoog. Deze wijziging heeft geleid tot een nieuw fenomeen dat onderzoekers identificeren als ‘algoritmemoeheid’. Wanneer ai niet goed werkt, te veel of te weinig engagement van zijn gebruikers vraagt, of in het algemeen faalt om te voldoen aan de veranderende verwachtingen van de consument van die gebruikerservaring, dan is het resultaat algoritmemoeheid. Klanten vinden zwakke algoritmische interacties een steeds vaker voorkomende bron van ergernis en voor bedrijven zijn ze een bedreiging voor de zaken geworden.
Het enige wat erger is dan zwakke ai hebben, is helemaal geen ai hebben. We bevinden ons op een kantelpunt waarop het geduld van klanten opraakt: het vermogen om vlotte en aangename algoritmische interacties te creëren is niet langer een competitief voordeel, het is een must-have.
- Ai beïnvloedt iedereen, inclusief jouw sector
Consumenten gebruiken nu hun beste interactie-ervaring in een domein als een basisverwachting voor andere domeinen, ongeacht de sector of de locatie. Dit betekent dat wanneer het op ai aankomt, elk bedrijf concurreert met de wereldwijde giganten, zoals Amazon en Netflix. Hoewel het waar is dat techbedrijven ‘early adopters’ van ai waren en daardoor in staat zijn grote bedragen te investeren in onderzoek en ontwikkeling ervan, is ai net zo goed een haalbare optie voor kleine en middelgrote bedrijven, en hoeft niet per se peperduur te zijn. Bedrijven van alle vormen en groottes moeten nu op de kar springen vóór het te laat is.
- Ai is niet op één dag te bouwen, het is een op maat gemaakte oplossing
Voor bedrijven die gehaast zijn om gebreken in ai recht te zetten, is het belangrijk op te merken dat ai niet iets is dat u kant-en-klaar kan kopen. Het is eerder een bedrijfsspecifieke capaciteit die over tijd wordt gebouwd. Ai-competenties kunnen worden versterkt met de hulp van externe experts, maar de bedrijven zelf moeten ai-kennis in huis hebben om het te kunnen implementeren.
Elke business is apart en elk bedrijf komt met zijn eigen set gegevens en zakelijke behoeften. Ai kan helpen de twee samen te voegen waardoor betere gebruikservaringen en dus meer winst worden gecreëerd. Maar daarnaast kan kennis van ai het leiderschap ook helpen beseffen wat een belangrijke ontwrichtende kracht ai is geworden in elke branche. Consumenten zijn er al klaar voor en dus is de vraag nu: bent u dat ook?