Beltug, de Belgische vereniging van it-beslissers, vindt dat de overheid lang genoeg heeft getalmd in het 5G-dossier. Om de onzekerheid uit de markt te halen, hoopt de organisatie dat er knopen doorgehakt worden.
Vandaag is er opnieuw een Overlegcomité voorzien waarin alle betrokken gewesten, gemeenschappen en de federale regering zich opnieuw over het 5G-dossier buigen. De langverwachte komst van 5G is al jarenlang een politiek heet hangijzer. De gewesten waren het bijvoorbeeld niet eens over hoe de opbrengsten uit de 5G-veiling verdeeld zouden moeten worden, al lijkt dat obstakel opgelost. Het compromis is nu dat de opbrengst op een geblokkeerde rekening zou terechtkomen, zodat niemand achteraf kan bakkeleien over de verdeling ervan.
Een andere kwestie is de komst van een nieuwe speler. Het plan is dat zo’n vierde telecomoperator recht zou krijgen op een gereserveerd stukje spectrum, naast dat van Proximus, Telenet en Orange.
Bij Beltug lijkt het geduld op te raken. De vereniging eist dat er geen verdere vertragingen komen op de procedure, omdat België al mijlenver achterop hinkt tegenover andere landen. Ze hoopt ook dat politici zich eindelijk bewust worden van het belang van de 5G-netwerken en hun bepalende invloed op de digitale toekomst van België.
Achterstand
Midden 2018 verwachtte Beltug de spectrumveiling in het voorjaar van 2019, vertelt Beltug-ceo Daniëlle Jacobs. ‘Maar kijk, we zijn bijna drie jaar verder. Zelfs als er binnen enkele weken wordt beslist, wordt het een uitdaging om de veiling nog in 2021 te organiseren. Daarna duurt het ook nog een tijd voor er een concreet aanbod is op de markt.’
Jacobs wijst erop dat in achttien Europese landen de frequenties voor 5G al via een veiling ter beschikking werden gesteld, terwijl er in ons land nog steeds geen politiek akkoord is om de veilingprocedure zelfs maar op te starten. België heeft dus reeds een behoorlijke achterstand.
‘De internationale context is relevant. Voor bedrijven zal de aanwezigheid en de kwaliteit van de 5G-netwerken een concurrentieel voor- of nadeel zijn’, legt Jacobs uit. ‘Veel van onze ondernemingen werken in verschillende landen. Een toepassing bouw je liefst voor verschillende landen. De manier waarop overheden, ziekenhuizen, universiteiten en havens hun dienstverlening kunnen organiseren, is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van een land. De vooruitzichten rond de uitrol van 5G worden een factor bij de keuze van een locatie en voor investeringen in een land of regio.’
Voorzichtigheid
Uit een recente marktbevraging van Beltug blijkt dat voor zestig procent van de bedrijven en overheidsinstellingen in België de onzekerheid over de timing de grootste uitdaging is rond 5G. ‘Onzekerheid is nefast’, zegt Jacobs. ‘Beltug krijgt veel vragen over de timing van het concrete marktaanbod. Er wordt volop gebrainstormd over nieuwe mogelijkheden en de testprojecten komen stilaan op gang. Maar de operatoren werken nu met tijdelijke licenties: goed om testprojecten op te zetten, maar niet geschikt om investeringen en plannen concreet te maken.’
Wat de vierde operator betreft, roept Beltug op tot voorzichtigheid. ‘De komst van een prijsbreker op de consumentenmarkt zou op korte termijn kunnen leiden tot lagere prijzen, omdat de bestaande operatoren de nieuwkomer willen volgen’, zegt Jacobs. ‘Maar daar staan verschillende risico’s tegenover. Een ervan is vertraging in de uitrol van 5G. De operatoren staan voor enorme investeringen, niet alleen in 5G, maar ook in glasvezelnetwerken en cybersecurity. Als de investeringscapaciteit van de bestaande operatoren onder druk komt, dan zullen net die elementen die de toegevoegde waarde brengen, opschuiven in de tijd. Denk aan de lage latentie, de grote aantallen simultane communicaties, het brengen van kwaliteitsgaranties. Ook zal de dienstverlening in economisch minder interessante gebieden vertraging oplopen.’