Het Dilbeekse bedrijf Mobco gaat mobiele communicatie en ondersteuning aanbieden aan een vaste kost per maand. Zopas won het samen met Cegeka het contract voor de Vlaamse Gemeenschap. En recent werd het gekozen door het Luxemburgse HealthNet project waarbij het een mobiele werkplek aanbiedt voor alle ziekenhuismedewerkers.
In de zomer van 2010 verliet Ulrik Van Schepdael de gouden kooi van Proximus om een eigen bedrijf op te richten. Nu, ruim tien jaar later, telt Mobco 25 medewerkers en is het goed voor een omzet van zo’n tien miljoen euro. Vorig jaar, een Covid-jaar, kende het een groei van dertig procent. De pandemie maakte dat thuiswerk de norm werd en de nood aan een optimale werkplek hoog.
Ging het aanvankelijk van start als integrator van smartphones en tablets, nu heeft Mobco een eigen platform ontwikkeld waarop de eerste honderden werknemers gemigreerd zijn. ‘Wij willen de Leaseplan van de werkplek worden’, vertelt oprichter Ulrik Van Schepdael. Hij gaat dan ook voluit voor employee experience. ‘Het is net zoals de werknemer een auto kiest. Wij zorgen voor de volledige dienstverlening. Sommigen hebben een laptop, maar hebben dan weer niets aan een tablet. Sommigen kiezen liever voor een desktop. Wij bieden een vaste kost per maand en ondersteuning op maat.’
Vandaag biedt Mobco diensten aan zowat honderdduizend werknemers. Het heeft dan ook grote klanten zoals de Europese Instellingen, Barry Callebaut en Jan De Nul en mikt dan ook typisch op klanten met meer dan honderd werknemers. Voor de communicatie werkt het samen met Orange.