Intelligent Edge biedt veel mogelijkheden. Daar hoef je mij en de collega’s bij Aruba Networks niet van te overtuigen. Edge wordt de place-to-be – als het dat al niet is, want het gaat razendsnel – waar connectiviteit en rekenkracht samenkomen om de data afkomstig van de gebruikers, sensoren of toestellen dichter bij de bron te kunnen verwerken. Aan de rand van een netwerk. En die ‘edge’ luidt een nieuw datatijdperk in.
Het belang van de edge gaat verder dan de capaciteit. De Intelligent Edge zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat je realtime analyses en inzichten boven water kan halen, waardoor jouw organisatie de operationele efficiëntie kan verhogen en de innovatietrajecten kan versnellen. De technologie zal ongetwijfeld nieuwe mogelijkheden bieden en nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Door bijvoorbeeld immersieve ervaringen en gepersonaliseerde diensten te ontwikkelen. De edge zal uiteindelijk diverse sectoren in staat stellen om de volgende fase van hun digitale transformatie te realiseren.
Maar dat is heel veel ‘zal‘ en ‘in de toekomst’… Hoe ver staat Intelligent Edge vandaag de dag? En hoe moeten we van dit startpunt naar al die opportuniteiten evolueren? Dat zijn vragen waar wij ook mee zaten. Het waren tevens de vragen die als uitgangspunt dienden bij ons recentste rapport waarbij we enerzijds kijken naar de huidige perceptie van edge, en anderzijds de stappen beschrijven die bedrijven hebben genomen in de richting van de edge en de barrières die ze op dat traject tegenkomen.
Edge is blijkbaar een technologie die nog veel andere mensen bezighoudt, want we kregen antwoorden van zo’n 2.400 IT-besluitvormers uit 21 verschillende markten. Het resultaat geeft een duidelijk beeld van het enorme potentieel – wat suggereert dat de overgrote meerderheid van de bedrijven al bezig is met edge-technologie – maar toont ook aan dat we allemaal nog bergen werk moeten verzetten en dat er nog veel barrières zijn die moeten weggewerkt worden vooraleer de bedrijven in het nieuwe edge-datatijdperk arriveren.
Het volledige rapport kan je onderaan deze blog downloaden, maar dit zijn voor mij alvast de drie belangrijkste bevindingen:
1. Edge biedt reële opportuniteiten, maar deze realiseren kan tijd kosten.
72% van de respondenten gebruikt edge-technologieën al om nieuwe oplossingen te leveren. Nog eens 16% is van plan dit in de nabije toekomst te doen. Wel geeft maar liefst 82% aan dat zij dringend nood hebben aan een geïntegreerd systeem bij edge.
Iedereen beseft wel dat het wel even kan duren voordat deze investeringen tot resultaat leiden. Amper 1 op 10 zegt binnen zes maanden te kunnen werken met de meeste data die ze uit hun netwerk hebben verzameld. De meerderheid geeft aan dat het bij hen 18 maanden zal duren om tot dit stadium te komen.
2. Stortvloed aan data, maar organisaties zien edge toch als een oplossing
Er is een exponentiële groei van geconnecteerde toestellen (zowel in de bedrijfswereld als bij de consument thuis). In die context worstelen IT-verantwoordelijken met een explosie aan data die door dergelijke apparaten binnen hun netwerk worden gegenereerd. Dus kijken ze steeds meer naar de kostenvoordelen en snelle responstijden van de edge-technologieën.
Een derde van de respondenten zegt openlijk dat er vandaag de dag al te veel data wordt gegenereerd om te verwerken, terwijl nog eens 28% zei dat ze de data niet snel genoeg kunnen verwerken om ermee aan de slag te gaan.
Maar IT-leiders denkt ook verder na over de mogelijke use cases van edge. Een aanzienlijk aantal kijkt naar edge om de organisatorische flexibiliteit te ondersteunen – dus niet alleen de efficiëntie – maar bijvoorbeeld ook om de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en inkomsten te stimuleren.
3. Zorgen over kosten, nodige skills en veiligheid
Tot slot wilden we met dit onderzoek inzicht krijgen in de mogelijke belemmeringen die de verdere implementatie van de edge in de weg staan. Het mag geen verrassing zijn dat kosten op nummer één staan. Een tekort aan gespecialiseerde data skills en de angst voor nieuwe beveiligingslekken vervolledigen de top drie.
Bijna elke organisatie (92%) beseft dat ze enkele vaardigheden missen – AI, analytische of technische – die nodig zijn om voor hun organisatie de waarde van de data volledig te benutten. Ondertussen groeit ook de onzekerheid en angst over de beveiligingsimplicaties. Iets meer dan de helft (57%) zegt dat het aansluiten van grote hoeveelheden apparaten in de edge hun bedrijf kwetsbaarder heeft gemaakt of zou maken. Opvallend is dat ook ongeveer de helft (47%) de verbeterde beveiliging ziet als één van de grootste voordelen van het vastleggen van data van gebruikersapparaten.
Een brug van de edge naar de cloud
Samengevat: dit onderzoek suggereert dat de edge voor de meeste organisaties nog steeds een work-in-progress is. Maar dat ze zich volop inzetten voor hun traject naar de edge.
En terecht. De inzichten bij de edge gebruiken biedt bedrijven de kans om hun visie op data compleet om te gooien en de waarde van data als business asset te ontsluiten. Degenen die data kunnen verwerken, opslaan en analyseren bij de edge zullen deze in eerste instantie kunnen gebruiken om hun bestaande bedrijfsmodel te optimaliseren. Na verloop van tijd zullen ze hiermee ook innovatieve producten, diensten en ervaringen kunnen ontwikkelen die hun aanbod naar klanten en medewerkers niet alleen zal vergroten, maar ook zal transformeren.
Wat edge voor jou kan betekenen en om jou te helpen de uitdagingen op je edge-traject te overwinnen, hebben we al onze bevindingen en onderzoeksresultaten samengebracht in het rapport At the Edge of Change: Navigating the New Data Era.
Ontdek op Aruba’s Customer Digital Event hoe jouw onderneming meer uit data kan halen.