Het zijn online-marktplaatsen en de streamingdiensten die als e-commercewinnaars uit de coronacrisis. Dat blijkt uit het jaarlijkse Shopping100-rapport van BeCommerce, de Belgische vzw die ondernemingen actief in digitale handel samenbrengt.
Door de coronacrisis en de bijhorende lockdowns is de overgang van de klassieke retail-economie naar een platform-economie duidelijk versneld. Waar in de top tien van vorig jaar nog de online-poten van drie fysieke winkels terug te vinden waren – Ikea.com, Hm.com en Zara.com – zijn deze winkels dit jaar uit de top verdwenen. De lijst wordt gedomineerd door marktplaatsen (Facebook, Instagram en Etsy) en streamingdiensten zoals Spotify, Disney+, en Prime Video van Amazon.
Ook binnen de Belgische webwinkels die het goed doen, zijn er opvallende verschuivingen. Uit de lijst blijkt dat de consument in lockdown en semi-lockdown opvallend meer gespendeerd heeft aan gaming, speelgoed, babykleren, voeding, farma en de elektro-industrie. Ook de huis-, tuin- en decoratie-webwinkels kreeg meer aandacht van consumenten. De Belgische webshops die konden excelleren tijdens de coronacrisis waren dan ook Brico, Casa, Unigro, Dreambaby en Weba. Aan de andere kant van het spectrum vinden we dan weer webshops die uit de lijst verdwijnen doordat ze veel minder bezoekers hadden dan vorige jaren, zoals Teleticketservice en Bongo.
‘De evolutie naar een platformeconomie is een feit’, ziet Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. ‘Platformen bieden veel opportuniteiten en zijn het gevolg van van de technologische vooruitgang. Belangrijk is dat onze ondernemers en zelfstandigen zelf ook aan een eigen webshop beginnen en daarmee complementaire verkoopkanalen kunnen aanbieden aan de klant.’