Proximus heeft in ons land 533.000 woningen en bedrijven op glasvezel gezet. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in zijn laatste kwartaalcijfers. Alleen al tussen januari en maart van dit jaar waren er net geen 73.000 nieuwe aansluitingen.
Daarmee is het tempo waarmee Proximus zijn klanten ‘verglaast’ bijna verdubbeld tegenover vorig jaar. Het blijft de ambitie om tegen 2028 in heel België 4,2 miljoen gebouwen van een glasvezelverbinding te voorzien, zegt ceo Guillaume Boutin.
Het aantal klanten uit het consumentensegment dat effectief glasvezel afneemt, tikt nu af op 77.000. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 12.000 nieuwe contracten getekend. Over het aantal zakelijke klanten doet Proximus geen uitspraak.
De omzet van het telecombedrijf tikte in het eerste kwartaal af op bijna 1,37 miljard euro, zo’n 1,9 procent minder dan vorig jaar. De winst voor belastingen daalde van 495 naar 460 miljoen euro, dat is min 7 procent.
Opvallend in de cijfers is ook dat het Enterprise-segment van Proximus een omzetdaling van 1,2 procent moest slikken. De omzet uit ‘wholesale’ viel met 22 procent terug, niet alleen door de druk op roaming, maar ook door een aanhoudende daling van de omzet uit interconnectie afkomstig van sms-verkeer. Dochter TeleSign deed het wel goed, met een omzetstijging van bijna 32 procent.