Jürgen Ingels (ceo van Smartfin Capital) en Stefan Dierckx (ceo van Projective en Exellys) lanceren, samen met twintig organisaties uit verschillende sectoren een digitaliseringsplan onder de naam FastFwd Belgium. Dit moet Belgische bedrijven uit de publieke en private sector ondersteunen bij hun digitaliseringstraject.
De partners waarmee Ingels en Dierckx in zee gaan zijn onder andere Belfius, McKinsey, Antwerp Management School, Kinepolis, Port of Antwerp, VDAB en Agentschap Digitaal Vlaanderen. De komende maanden wordt deze lijst verder uitgebreid.
De meeste bedrijven zijn zich inmiddels bewust van het belang van digitalisering. Toch weten ze vaak niet meteen hoe ze eraan moeten beginnen. Volgens Stefan Dierckx moeten bedrijven digitalisering leren omarmen: ‘We zien dat bedrijven die in het verleden al veel aandacht hebben besteed aan digitalisering daar vandaag de vruchten van plukken. Toch hebben heel wat andere bedrijven nog koudwatervrees wanneer het gaat om digitalisering. Hoe begin je daar nu aan? Met FastFwd willen we hen op weg helpen met concrete toepassingen, stappenplannen en helder advies.’
Drie initiatieven
Concreet biedt FastFwd Belgium al drie initiatieven aan voor Belgische bedrijven: de Digital Maturity Scan, ‘Go & See’-inspiratiesessies en top 50 van de beste digitale tools en het stimuleren van digitaal leiderschap.
De Digital Maturity Scan is een beoordelingstool waarmee de digitale ‘volwassenheid’ van een bedrijf kan worden berekend. Deze gebruikt het Digital Quotient Model van McKinsey. Bedrijven kunnen deze scan gratis uitvoeren tot en met 16 mei. Daarmee krijgen ze een inschatting van waar ze staan op het vlak van digitalisering en waar er nog marge voor verbetering is. FastFwd wil in juni minstens 200 Belgische bedrijven een gedetailleerd rapport bezorgen over hun huidige digitale status en hun werkpunten. In dit rapport kan elk bedrijf zijn score ook vergelijken met die van hun sector, de hele Belgische economie én die van de Belgische digitale leiders.
Daarnaast zet FastFwd Belgium ook in op zogenaamde ‘Go & See’-inspiratiesessies. Cio’s en digitale leiders uit verschillende organisaties delen hun ervaringen met managers van andere bedrijven. Dat doen ze aan de hand van concrete voorbeelden en aanbevelingen. Onder meer Port of Antwerp, Kinepolis en Belfius werken hieraan mee. Ondertussen werd in totaal al 24 digitale leiders bereid gevonden om hun ervaringen en kennis te delen op deze interactieve werksessies.
Met de Tool Top 50 wil FastFwd Belgium de vijftig beste digitale tools oplijsten die bedrijfsprocessen kunnen automatiseren of efficiënter maken. De tools worden opgedeeld in verschillende categorieën: personeelszaken, finance, sales, … Voor elk deelgebied worden, indien mogelijk, ook Belgische alternatieven aangeboden. FastFwd bundelt deze verschillende tools in een boek en in digitale vorm. De Tool Top 50 wordt een soort Gouden Gids van digitale tools.
Tot slot wil FastFwd Belgium een lans breken voor digitaal leiderschap. Digitaal leiderschap begint een digitale mindset en bedrijfscultuur, klinkt het. Door Raden van Bestuur van organisaties te overtuigen van technologie, wil de organisatie digitalisering hoger op de agenda van plaatsen en zo de digitale versnelling inzetten.