De eindejaarsperiode was in 2020 voor de detailhandel nog crucialer dan de jaren voordien. Na een turbulent jaar moesten retailers dit money time-kwartaal zo winstgevend mogelijk maken. Want in 2021 zullen ze die basis nodig hebben om maximaal op te veren.
Hoe ze hun digitale transformatiestrategie hebben aangepakt moet nu geëvalueerd worden. De shift naar online retailers (zoals Amazon of bol.com) was al versterkt door de lockdownmaatregelen van de overheid. De fysieke winkels staan nu voor de uitdaging om een winkelbeleving te bieden om het winkelend publiek terug te winnen. Kijk alleen maar naar het aantal sluitingen (en faillissementen) in het retaillandschap en je beseft dat veel retailers voor een moeilijke taak staan.
Grotere retailketens die al verder in hun digitale traject gevorderd waren, hebben het in 2020 zeker beter gedaan. Met de nodige aanpassingen uiteraard. Zo kon IKEA bijvoorbeeld zijn woonwarenhuizen snel herinrichten in orderverwerkingscentra om de voorraad in beweging te houden. Tegelijkertijd kon de app IKEA Place (een AR-productvisualizer die in 2017 werd gelanceerd) de online winkelervaring voor klanten verbeteren. Het resulteerde in een winststijging van 17% tot 1,73 miljard euro.
Verbeterde winkelervaring dankzij digitalisering
Dergelijke verbeterde ervaringen zullen – zowel in de fysieke winkel als online – van cruciaal belang zijn voor het succes van de retailer. Om zijn concurrentiepositie op de markt te behouden of te verstevigen, heeft hij daarom niet alleen nood aan een e-commerce platform en contactloze betalingsopties, maar zal hij ook aandacht moeten hebben voor tools zoals real-time voorraadcontrole, in-store-begeleiding van de klant – welk traject moet hij volgen – en gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen. Anno 2021 lijkt het een evidentie om Wi-Fi aan te bieden, maar toch doet niet iedereen het al. Terwijl in-store Wi-Fi-netwerken van onschatbare waarde zullen zijn. Enerzijds om de digitale initiatieven van de retailer te vergemakkelijken, maar anderzijds ook om hem te helpen nauwkeuriger analyses te kunnen maken, aangezien anonimiseringsfuncties om het tracken te stoppen steeds vaker op Apple- en Android-toestellen voorkomen.
In dit gehele transformatieproces vormen data – en het beheer ervan – de hoeksteen van het succes. Niet alleen groeit het volume van de gegenereerde gegevens exponentieel door de toegenomen afhankelijkheid van technologie, ook de waarde van data voor de bedrijfsstrategie en het succes is toegenomen. Retailers zitten op een berg data. Ze moeten hun vermogen verbeteren om de gegevens waarover ze beschikken te benutten, te analyseren, te beveiligen en op te slaan. Zo niet lopen ze het risico dat hun business stagneert, wat frustratie bij werknemers en klanten kan opwekken. En waardoor hun concurrentievoordeel smelt als sneeuw voor de zon.
Enter: the Edge
Dan is er nog de edge: de veelbelovende storage & compute plek waar mensen, apparaten en sensoren verbinding maken met de digitale wereld. Steeds meer verhuizen data naar de edge omdat ze steeds vaker in real-time moeten worden gebruikt. Als realtime echt ‘op het ogenblik zelf’ betekent, dan kan zelfs een sub-milliseconde vertraging van het heen en weer sturen van data naar een (centraal) datacenter de efficiëntie van een systeem en de bijbehorende ondermijnen. Bovendien is een snelle verbinding vandaag quasi standaard, dus worden de use cases steeds ambitieuzer en explodeert de hoeveelheid data die nodig is om ze te ondersteunen. Met als gevolg dat de edge het enige juiste antwoord is om deze data snel te verwerken.
Drie belangrijke edge-trends
Wellicht een grote stap voor retailers. En hoewel de volledige toepassing van edge-technologieën nog in een vroeg stadium verkeert, zien we al enkele belangrijke trends in aantocht. Dit is wat we zien.
1. De interesse en het gevoel van urgentie in de adoptie van de edge-technologie groeit
Volgens ons recentste onderzoek maakt vandaag al 74% van de retailers actief gebruik van de edge-technologieën om resultaten te behalen (al dan niet in een pilootproject of bij de productie). Nog eens 14% verwacht edge-projecten te implementeren in het komende jaar. De meerderheid (83%) van de respondenten erkent tevens dat er dringend een geïntegreerd systeem voor de verwerking van data in de edge moet komen.
Retailers kunnen deze urgentie niet naast zich neerleggen. Onze resultaten tonen aan dat er een kloof groeit tussen degenen die edge implementeren en degenen die achterblijven. Over de verschillende sectoren heen zegt 78% van de organisaties in de productie-implementatie dat ze bruikbare inzichten halen uit de geëxtraheerde data om zo hun de bedrijfsbeslissingen en -processen te verbeteren. Ter vergelijking: amper 31% van degenen dit het komende jaar een proefproject opstarten en slechts 24% van de organisaties die nog langer wachten (tot na 2021), geven dit ook aan.
2. Edge-technologie wordt vooral gebruikt om de efficiëntie te verhogen en de klantervaring te verbeteren.
De edge is niet alleen een noodzaak, het is ook een enorme kans. Door middel van een aantal belangrijke use cases kunnen retailers het verbeterde potentieel van real-time data verzilveren. Van de respondenten die de edge-technologieën in zekere mate al inzetten, maakt de helft gebruik van de edge om artikelen door de hele supplychain te volgen en te monitoren. Een even groot aantal gebruikt de edge om klanten te voorzien van geautomatiseerde, directe berekeningen van de kostprijs en de ecologische voetafdruk van hun winkelwagentje. Nog eens 46% biedt een diepgaande personalisatie van live retailervaringen door middel van gerichte aanbiedingen, en 45% past een dynamische prijsstelling toe op basis van de footprint en data over verkoopvolumes.
Dit is nog maar het begin. Retailers kijken ook naar meer innovatieve oplossingen zoals VR-ervaringen die klanten in staat stellen om kleding te passen en goederen virtueel aan te raken.
3. Edge-technologie is het antwoord op de vraag naar meer flexibiliteit in de hele industrie
Hoe dichter de business bij de plaats komt waar de data worden gegenereerd, hoe groter de zichtbaarheid en de respons moet zijn. Ons onderzoek heeft uitgewezen dat deze flexibele benadering van data levensnoodzakelijk is voor retailers. Gemiddeld blijken retailers nog minstens 12 maanden verwijderd van de mogelijkheid om te reageren op veel van hun data.
Interessant is dat een flexibeler netwerk ook een antwoord kan zijn op de belangrijkste belemmeringen voor edge-adoptie die retailers vermelden. De belangrijkste daarvan zijn de kosten van de implementatie, zoals 44% van de organisaties aangeeft. Middelen en budgetten krimpen, vooral in deze uitdagende tijden, maar de bedrijfsverwachtingen groeien. Met als gevolg dat er nood is aan meer flexibiliteit en een kostenefficiënte aanpak. Met de groeiende trend naar as-a-Service-modellen zien we mogelijkheden in flexibele financiële en gebruiksmogelijkheden voor hardware, software en managementactiviteiten.
Flexibel ja, maar wat met de beveiliging?
Een flexibele benadering van data vereist ook snelheid en open toegang. Het beveiligen en monitoren van gebruikers, apparaten en zaken is echter tijdrovend en moeilijk te nuanceren in een externe omgeving die steeds vaker een doelwit is van cybercriminaliteit. Dat blijkt ook uit ons onderzoek, waar retailers een gebrek aan beschikbare vaardigheden (30%) en beveiligingsimplicaties (26%) als andere bottlenecks vermeldden.
Tegelijkertijd zei 46% van de respondenten dat een betere beveiliging een van de grootste voordelen zou zijn van gegevens te capteren van gebruikersapparaten. 75% gaf aan dat het Internet of Things (IoT) de komende twee jaar een positief effect zou hebben op de beveiliging. De edge zou retailers in staat stellen om de toenemende vereisten op vlak van beveiliging bij te houden en tegelijkertijd hun (interne) IT-capaciteit – mensen en middelen – vrij te maken om zich te concentreren op de meest complexe problemen en opportuniteiten.
De edge gaat niet alleen over de innovatieve use cases van gegevens die in realtime kunnen worden verwerkt en benut; het gaat ook over een efficiëntere aanpak om de kracht van data te benutten, een aanpak die de kosten wegneemt, de snelheid en betrouwbaarheid verhoogt en retailers in staat stelt om de klantenervaring te leveren die nu nodig zijn om te kunnen overleven. Afsluiten doen we met goed nieuws voor retailers: een verschuiving naar de edge vereist weliswaar een nieuwe mindset en aanpak, maar dit betekent niet dat ze zich moeten voorbereiden op een kostbare en complexe transitie.
Lees hier het rapport van Aruba Networks.
Wil u meer weten? Dan bezoek onze Retail netwerkoplossingen pagina