Nu de pandemie zowat elk land ter wereld economisch heeft getroffen, voorziet het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat het mondiale BBP in 2021 met iets meer dan vijf procent zal groeien. Het is nu te hopen dat de beschikbaarheid en distributie van vaccins de impact van het virus op de volksgezondheid afremt en talloze mensenlevens redt. Want een doeltreffende aanpak van de gezondheidscrisis vergroot de kans op economisch herstel.
Om dat herstel mogelijk te maken, zijn bedrijven en organisaties in alle branches sneller dan de bedoeling overgestapt op digitale oplossingen. Cloudtechnologie moest hun grootste problemen verhelpen en unieke mogelijkheden bieden, terwijl zowel de behoeften van klanten als de regelgeving drastisch veranderden. McKinsey schat zelfs dat ondernemingen door de pandemie een sprong van drie tot vier jaar gemaakt hebben in de invoering van digitale technologieën om interacties met hun klanten en toeleveringsketens te ondersteunen.
In het tijdperk dat ons wacht, zwengel je economische groei niet aan met ‘business as usual’. De bedrijven met het meeste succes – van groot tot klein – moderniseren hun organisatie met behulp van technologie en onderzoeken digitale oplossingen. Zo willen ze vandaag efficiënter werken, beter ten dienste staan van klanten en werknemers en morgen duurzaam kunnen ondernemen. Wie als bedrijfsleider zakelijk herstel en succes wil stimuleren, moet nu al anticiperen op het moment dat iedereen gevaccineerd is en rekening houden met drie specifieke trends.
De drie trends
- Elke onderneming heeft een digitale voordeur nodig
Omdat zoveel in ons leven nu op afstand gebeurt – en zal blijven gebeuren – geven bedrijven niet alleen aan hun klantervaring een nieuwe invulling, maar ook aan de manier waarop ze door gegevens en analyses meer inzicht verwerven in hun klanten.
Om een groeiende onderneming te ondersteunen heb je niet meer genoeg aan een fysieke vestiging. Vandaag wil de klant een digitale voordeur, in zowat elke sector.
Zorgaanbieders zoals NexuzHealth hebben behoefte aan veilige, schaalbare platforms die digitale consultaties, zogenaamde telegeneeskunde, ondersteunen. In de handel en het bankwezen gebruiken bedrijven zoals Carrefour en KBC AI en machine learning om online een betere, nauwkeurigere ervaring te bieden. Digitale voordeuren veranderen ook de manier waarop overheden werken. Zo profiteert het Vlaams Energieagentschap van de cloud om gegevens beschikbaar te stellen via API’s.
Digitalisatie biedt ondernemingen de kans om op basis van gegevens en analyse intelligentere beslissingen te nemen en dichter bij hun klanten te komen, door nuttigere, productievere ervaringen te ontwikkelen. Hoe een organisatie vandaag haar digitale voordeur ontwerpt en transformeert, bepaalt ook welke kansen ze in de toekomst krijgt.
- Ondernemingen moeten hun kosten verlagen en overstappen op nieuwe platforms
Macro-economische en geopolitieke onzekerheid houdt voor elke onderneming onbekende factoren in. Daarom zijn ceo’s en cfo’s constant op de uitkijk voor delen van hun organisatie die ze kunnen optimaliseren.
De nodige technologische infrastructuur kopen, onderhouden en opwaarderen om een bedrijf te exploiteren, is niet alleen moeilijk, maar door inflexibele it-systemen wordt het ook steeds duurder en schrikt het meer en meer af. Als je een vaste infrastructuur koopt, heb je die, of je ze nu gebruikt of niet. Stap je over naar de cloud, dan investeer je in precies de juiste infrastructuur en kun je je verbruik afstemmen op de vraag. Zo heb je kapitaal over waarmee je klantervaringen kunt ontwikkelen die je meer waarde laten creëren. Naast kosten besparen verbetert een overstap naar de cloud ook de operationele efficiëntie en groeiende ondernemingen grijpen deze kans. Gartner schat dat infrastructure-as-a-service in 2021 met bijna dertig procent zal groeien.
Verder zien ondernemingen het potentieel in van een multi-cloudstrategie: ze kunnen een open, veilige infrastructuur uitbouwen die in elke omgeving en op elke cloud werkt. Om hun digitale activiteiten te transformeren verhuizen groeiende en innovatieve bedrijven hun volledige lokale it-infrastructuur naar de cloud. Midden 2020 deden al drie op de vier Belgische bedrijven een beroep op clouddiensten en maakten zes op de tien er meer gebruik van dan vroeger. Ze kiezen strategisch voor meerdere clouds en benutten de voordelen en mogelijkheden daarvan om hun hele bedrijf digitaal te transformeren.
- Ondernemingen moeten nieuwe werkwijzen invoeren
Het werk — en eigenlijk ook de werkplek — van de toekomst is er in 2020 helemaal anders gaan uitzien. De pandemie van vandaag gaat wel voorbij, maar de manier waarop we werken is voorgoed veranderd. Daaraan zien we ook dat medewerkers aan een volledig nieuwe aanpak toe zijn om hun taken te vervullen.
Bedrijven en hun werknemers hebben een nieuwe hybride werkomgeving nodig: een digitale werkruimte die hen als flexibel platform met de cloud als standaardomgeving in staat stelt om samen te werken, nieuwe ideeën te ontwikkelen en met elkaar verbonden te blijven. Of een onderneming erin slaagt om dit nieuwe tijdperk in te gaan, zal afhangen van hoe goed ze de betrokkenheid, productiviteit en verbondenheid van haar medewerkers kan garanderen en tegelijk haar tools voor communicatie en samenwerking kan blijven evalueren. De grootste vernieuwers moeten een innovatieve invulling geven aan de samenwerking tussen hun werknemers, de ondersteuning van hun eerstelijnsmedewerkers en de snelle digitalisering van hun klantervaring.
Bladzijde omslaan
Nu het einde van de pandemie in zicht komt en we deze bladzijde hopelijk kunnen gaan omslaan, brengt 2021 ons ongetwijfeld nog meer verandering. Hoe je als bedrijf met die uitdagingen – en kansen – omgaat, bepaalt hoe relevant je in de toekomst blijft. Wie mee verandert, hoe ongemakkelijk ook, en de kans benut om zich fundamenteel te transformeren, komt er sterker uit dan ooit tevoren.
Auteur: Joris Schoonis, managing director Benelux Google Cloud