De haven van Antwerpen heeft Unifly aangesteld om een unmanned traffic management (utm)-platform te ontwikkelen. Onder nieuwe Europese wetgeving krijgen havens de bevoegdheid om drones in het luchtruim te coördineren en te beheren, vooral met betrekking tot de grondrisico's.
Port of Antwerp is de eerste zeehaven die onbemand luchtverkeersbeheer initieert in een drukke en complexe havenomgeving. Aangezien dat droneverkeer blijft toenemen, is er behoefte om het luchtruim te controleren. Op die manier is de haven de eerste niet-luchtvaartautoriteit die een volwaardige ‘geozonebeheerder’ wordt. Daarmee is ze verantwoordelijk voor het beheer van grondrisico’s van bovengrondse activiteiten, met betrekking tot drones, algemene veiligheid en de integratie van de vereiste processen.
Unifly is aangesteld als technologiepartner om het utm-platform van de haven te ontwikkelen. Het Belgische bedrijf heeft een bewezen staat van dienst bij het uitrollen van utm-systemen in België, Canada en Duitsland. Het werkte de voorbije jaren ook al samen met Port of Antwerp om onderzoek, tests en demonstraties op te zetten rond het beheer van droneverkeer in stedelijke luchtruimten. Unifly digitaliseert alle processen, van vluchtaanvragen en goedkeuringen tot het bewaken van de vluchten en risicobeperking.
Zodra het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) groen licht geeft, zal het platform ook voor een tijdige en eenvoudige verwerking zorgen van vluchtvergunningen voor havenautoriteiten, terminalmeesters, zakelijke drone-operators en andere havengebruikers.