Er werden vorig jaar meer dan 20.000 nieuwe, Belgische webshops opgericht, met dank aan de coronapandemie. In totaal telt ons land nu zowat 48.000 digitale uitstalramen. De Belgische e-commerce groeide ten opzichte van 2019 met 7,5 procent aan tot meer dan 8,8 miljard euro.
De cijfers staan in de vijfde editie van de E-commerce Barometer die het Belgische e-commerce-landschap in beeld brengt. Dat is een initiatief van The House of Marketing en Safeshops.be. De barometer doet daarvoor beroep op transactiedata vanuit de webshops zelf.
Niet alleen de omzet en het aantal webshops stijgt, ook het aantal transacties gaat stevig de hoogte in. In 2020 werden meer dan 108 miljoen transacties geregistreerd, 26,5% meer dan vorig jaar. ‘De sterke groei in het aantal transacties geeft aan dat, door de corona-situatie, mensen meer en vaker online kochten. Zo werden er per seconde 3,4 transacties afgesloten en werd er per seconde voor 279 euro gekocht’, legt Luka Sabbe van The House of Marketing uit. ‘Anderzijds moeten we vaststellen dat de volumestijging met 7,5 procent kleiner is dan de voorgaande jaren (2019: +17 procent, 2018: +20 procent). De verklaring hiervoor ligt in het feit dat online reisboekingen en het aankopen van tickets allerhande door de crisis volledig zijn ingestort. Dit wordt deels gecompenseerd door online aankopen bij lokale kleinhandelaars en take-away.’
Bijna tweederde van de nieuwe webshops zijn kleine of zelfs ‘micro’-webshops. Binnen dit segment worden ook de grootste omzetstijgingen vastgesteld, respectievelijk 67 procent voor het micro segment en 40 procent voor de kleine webshops. ‘In 2020, kwamen er elke maand 1.579 webshops bij, bijna vier maal zoveel als het jaar voordien. Hierdoor zitten we op een recordaantal Belgische webshops’, vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be. ‘De lockdowns van vorig jaar liggen ongetwijfeld mee aan de basis van deze forse stijging. Tal van lokale initiatieven werden bovendien sterk in de kijker gezet, wat voor een stevige boost heeft gezorgd. Nu nog meer consumenten vertrouwen hebben gekregen in e-commerce hopen we dat een groot deel van deze nieuwe webshops ook na de huidige crisis hun klanten online blijven bedienen.’
Ook buitenlandse online shoppers vinden steeds vaker hun weg naar Belgische webshops. De cijfers tonen namelijk aan dat 16 procent van het transactievolume uit het buitenland komt. Frankrijk (29 procent) maakt daarvan het grootst deel uit, gevolgd door Nederland (23 procent), Groot-Brittannië (8 procent), Duitsland (7 procent) en de Verenigde Staten (7 procent). Amerikanen die bij Belgische webshops kopen, besteden wel meteen het hoogste bedrag. De gemiddelde waarde van hun winkelmandje bedraagt 375 euro. Dit in vergelijking met 116 euro voor Nederlandse of 120 euro voor Franse shoppers.