Het Herentalse Esoptra wordt Twintag en haalt 1,2 miljoen op voor verdere internationale groei. Het geld komt van de bestaande aandeelhouders en de Participatie Maatschappij Vlaanderen.
Twintag werd opgericht in 2017 door technologieondernemers Jan Van Riel en Paul Carpentier. Het bedrijf is gespecialiseerd in wat het ‘product-led communication’ noemt. Via ‘twintags’, vaak een qr-code, koppelt het een digitale ervaring aan een fysiek product. Naast het hoofdkantoor in Herentals heeft het vestigingen in Bangalore (India) en Irvine, Californië.
‘Nu we met ons platform terrein winnen in de Verenigde Staten, zet de nieuwe naam onze focus helder in de markt’, stelt ceo Alexander Carpentier. ‘Zo drijven onze slimme qr-codes of ‘twintags’ de datastroom rond de Covid-speekseltesten van Biogazelle of meten ze de lengte van wachtrijen bij grote winkelketens.’ Twintag was ook de drijvende kracht achter bijvoorbeeld Savitas QR (anonieme contactt racing binnen organisaties) en QRegister (aanwezigheidsregistratie voor horeca en cultuurhuizen).
De nieuwe kapitaalsinjectie moet de internationale ambities van het bedrijf ondersteunen, onder meer in de Verenigde Staten. ‘Net voor de crisis kwamen we tot een positieve marktanalyse in de VS, waar de logistieke schaal-uitdagingen Twintag sterk in de kaart spelen’, zegt Carpentier. ‘Industriële ondernemingen met een assortiment hoogwaardige producten zoeken vandaag actief contact met eindgebruikers, over distributiekanalen heen. Twintag heeft daar een innovatief, laagdrempelig en bliksemsnel parcours te bieden.’