Een doolhof. Zo omschrijft Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) de informatiearchitectuur op de website van Telenet. De privacytoezichthouder geeft het telecommunicatiebedrijf een berisping wegens inbreuk op het recht van bezwaar inzake direct marketing.
De GBA geeft de berisping in het verslag dat het recent publiceerde. De aanleiding was een e-mail die de GBA van een Telenet-klant ontving.
Daaruit bleek dat de klant moeilijkheden ondervond om op de Telenet-website informatie te vinden over zijn recht van bezwaar tegen direct marketing en de manier om dit recht uit te oefenen.
Doolhof
De GBA heeft begrip voor de bezwaren van de klant en stelt in zijn verslag dat het niet alleen gaat om de naleving van het recht van bezwaar, maar onder meer ook op de informatieplicht en de plicht om de uitoefening van de rechten mogelijk te maken.
Over de Telenet-website is het GBA-advies alvast duidelijk: ‘De constructie van de informatie zit in de vorm van een doolhof waarin de betrokkene geen vlotte toegang kan krijgen tot de informatie.’ Toch krijgt Telenet voor dit alles enkel een berisping en geen boete. Dat is opvallend. Zo kreeg Proximus voor een vergelijkbaar vergrijp een boete van 50.000 euro van de GBA, om ook nadien andere boetes te ontvangen.