De eisen aan it nemen exponentieel toe, met als gevolg een vloedgolf aan complexe uitdagingen voor organisaties. Ze worden geconfronteerd met een explosieve groei van endpoints en iot-apparaten, die meer en meer data genereren en verwerken. Hyperautomation is te zien als de oplossing om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Een belangrijke reden voor de groei van endpoints binnen organisaties, is de toename van thuis- en op-afstandswerkers. Voor werkgevers is dit een aanzienlijk cybersecurity-risico, waar ze vanzelfsprekend een oplossing voor moeten vinden. Een bijkomende uitdaging is dat werknemers vaak met eigen telefoons, computers en laptops in de weer zijn, wat het beheer ervan nog ingewikkelder maakt. En toch verwachten ze ook thuis zo snel en zo goed mogelijk geholpen te worden door de it-afdeling.
Is dat realistisch?
We verwachten dat die afdeling alle eerdergenoemde uitdagingen aangaat, vaak zonder extra budget. Sterker, de it-budgetten dalen eerder dan dat ze stijgen. De enige manier om met de complexiteit om te gaan, is door middel van hyperautomation. Gartner beschrijft dit als: ‘Hyperautomation verwijst naar de combinatie van meerdere tools om werk te leveren, zoals machine learning, pakketsoftware en automatiseringshulpmiddelen.’
Automatisering en ai
Voor organisaties die hun it-beheer klaar willen stomen voor de toekomst, is het noodzakelijk om te investeren in automatisering. En niet de ouderwetse workflow-automatisering waar we al sinds de vorige eeuw over spreken, maar hyper-automation. Dit is vanzelfsprekend een stuk complexer, en breidt de eerdere technieken uit met nieuwe technologieën als artificial intelligence (ai) en machine learning (ml). Door je processen vervolgens op meerdere niveaus te automatiseren, gebruikmakend van deep learning en ai, en deze met elkaar te verweven, krijg je een hyper-automated it-omgeving. Hiermee voorzien organisaties hun it-apparatuur proactief, continu en op een voorspelbare manier van mogelijkheden als self-healing en self-security, en kunnen eindgebruikers profiteren van automated self-service.
Hyper-automation werkt vaak op basis van bots, die naast de werknemers van de it-afdeling functioneren, en met hen samenwerken om proactief een contextuele en gepersonaliseerde consumentgerichte dienstverlening te leveren aan werknemers, klanten en gebruikers. Laten we eens een tweetal hyper-automation-mogelijkheden toelichten.
Self-healing en adaptieve beveiliging
Met hyperautomation is het onderhoud van de it-infrastructuur en endpoints vergaand te automatiseren. Meer, het beheer van endpoints wordt grotendeels autonoom en de endpoints zijn automatisch te herstellen bij storingen, crashes of andere problemen. In een hyperautomated omgeving wordt voortdurend gescand naar endpoints, om vervolgens vast te stellen of er problemen zijn, of ze afwijken van de standaardconfiguratie, waarna de problemen automatisch worden opgelost en de prestaties van de apparaten worden geoptimaliseerd. Zo verdwijnt een groot deel van het handwerk uit het beheerproces, en dat niet langer reactief, maar proactief. Het resultaat is een verbetering van de productiviteit van werknemers en een hogere uptime van je systemen.
Op het vlak van cybersecurity biedt hyperautomation vergelijkbare mogelijkheden. Zo heb je in een hyperautomated omgeving realtime-inzicht in mogelijke beveiligingslekken, risicovolle configuraties of dreigende malwarecampagnes. Je kunt die kennis gebruiken om te anticiperen op beveiligingsbedreigingen en de grootste risico’s prioriteren als de nood aan de man is.
Met hyperautomation zijn veel beveiligingsproblemen proactief opgelost worden, nog voordat de eindgebruiker er iets van merkt. Dit noemen we automated selfservice.
Optimale gebruikerservaring
Het uiteindelijke doel van hyperautomation is dat je eindgebruikers, of dit nu werknemers of klanten zijn, van een zo goed mogelijke gebruikerservaring kunt voorzien. Met hyperautomation is het mogelijk ze een contextuele en gepersonaliseerde ervaring te leveren, waarbij er bovendien wordt geanticipeerd op wat de gebruiker nodig heeft. De mens heeft hier nog steeds een rol bij, maar het merendeel van het beheerwerk wordt gedaan door slimme bots. Die kunnen alle apparaten van een gebruiker detecteren, zijn of haar voorkeuren interpreteren, de prestaties optimaliseren, configuratiedrift minimaliseren en eventuele beveiligingsproblemen identificeren en op lossen. Zo krijgen gebruikers de ideale gebruikerservaring, waarbij ze precies krijgen wat ze nodig hebben en zo min mogelijk worden belast met it-onderbrekingen of onhandige interacties met de it-afdeling.
Organisaties die hyperautomation nu omarmen en erin investeren, zullen merken dat ze er zowel procesmatig op vooruitgaan, maar dat ook hun eindgebruikers ervan profiteren. Dit geeft ze nu en in de toekomst een aanzienlijk concurrentievoordeel.