Het aantal kleine, gespecialiseerde it-winkels is in België op tien jaar tijd met 28 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Statbel waarover De Tijd bericht. De neergang is toe te schrijven aan de opkomst van online-winkels en e-commerce.
In absolute cijfers daalde het aantal winkels van 2.210 in 2009 naar 1.576 in 2019 (het meest recente jaar waarvan cijfers voorhanden zijn). Computerwinkels hebben het moeilijk omdat pc’s en elektronica bij uitstek functionele producten zijn met gelijkaardige kenmerken die zich gemakkelijk online laten aankopen, citeert De Tijd professor Els Breugelmans van de KULeuven. Online-retailers kunnen consumenten ook al aardig op weg helpen met hun aankoop door filters of vragenlijsten om hen het ideale product voor te stellen. Daarbovenop zijn er nog de klassieke voordelen van online-kopen, zoals geen sluitingsuren en leveren aan huis.
De daling bij de pc-winkels staat in schril contrast met de opkomst van retailreuzen als Bol.com en Coolblue (beiden van Nederlandse origine). Coolblue, die zich in elektronica specialiseert, boekte vorig jaar een omzet in België van 550 miljoen euro, een groei van vijftig procent.
De zelfstandige pc-verkoper wordt daarnaast ook niet geholpen door de krappe marges die in de sector de norm zijn. Die liggen in regel lager dan tien procent. Veel kleine pc-winkels proberen zich daar tegen te verweren door aan te sluiten bij aankoopcentrales als Selexion. ‘Maar dan nog is het een markt op het scherp van de snee’, zegt Breugelmans.