2020 heeft onze manier van zaken doen, werken en leven voorgoed veranderd. Dat is zeker geen understatement. Technologie die met hypersnelheden ontwikkeld en uitgerold wordt, is voor bedrijven van alle formaten fundamenteel gebleken om te overleven. Essentiële diensten zijn naar een online-omgeving verhuisd en werknemers moesten vlot op telewerk kunnen overschakelen. Sommige bedrijven zagen digitale transformatie vroeger misschien nog als iets wat leuk is om te hebben, maar vandaag is het een absolute noodzaak.
Leiderschap en veerkracht zijn in een jaar vol onzekerheden cruciaal geweest. Bedrijfsleiders hebben hun activiteiten tijdens de pandemie moeten aanpassen om wendbaarder en innovatiever te worden ten behoeve van hun klanten. Ze zijn uitgedaagd om het maximum uit verspreide teams te halen, waarbij ze productiviteit en welzijn door een nieuwe lens moesten bekijken. Daarnaast heeft de crisis bedrijven onder druk gezet om prioriteit te geven aan training en up- en reskilling van teams. Dat is belangrijk omdat jobs in het kader van de digitale economie heel snel veranderen.
Als we naar dit jaar kijken, dan zal het vermogen om in ongunstige omstandigheden te herstellen en te groeien het succes van een bedrijf blijven bepalen. Om onze bedrijven, carrières en gedeelde successen future-proof te maken, is het essentieel om met een transformatiegerichte mindset te leiden en om veerkracht in onze bedrijfsmodellen en teams in te bouwen.
Echt alles kan digitaal
Bedrijven moeten voortdurend nadenken over hoe alles digitaal kan gaan – en hoe ze snel kunnen schakelen. Neem retailers als voorbeeld. Toen de pandemie uitbrak, hebben ze in enkele dagen tijd apps gebouwd voor het managen van wachtrijen. Zo konden ze hun klanten verzekeren dat ze op een veilige manier naar hun winkels konden komen. Meer en meer koffieshops en restaurants voorzien in oplossingen voor het beheer van betalingen met kredietkaarten, zodat klanten al voor aankomst kunnen betalen. Anderen hebben volledig nieuwe diensten gelanceerd, zoals levering en maaltijdkits die klanten zelf kunnen bereiden. Om de juiste digitale veerkrachtstrategieën te ontwikkelen, moeten bedrijven naar klanten luisteren en durven erkennen dat hun gedrag en verwachtingen altijd zullen evolueren.
Technologie verandert ook de manier waarop bedrijven met klanten omgaan, om het even waar en wanneer. We kunnen veerkracht vinden in het meer verbonden maken van de klantreis. Dit kan door het personaliseren van producten en diensten, en door het insluiten van innovatie in operationele modellen. We hebben gezien hoe uitvindingen op het gebied van artificiële intelligentie (ai), zoals chatbots, bedrijven geholpen hebben om in crisistijd te overleven, herstellen en schalen. Het inschatten van prestatieproblemen en het identificeren van risico’s heeft geleid tot slimmere beslissingen die het leven van zowel bedrijven als klanten gemakkelijker hebben gemaakt. Het benutten van inzichten uit data, het stimuleren van samenwerking tussen functies en het nemen van realtime-beslissingen, moeten in tijden van verandering de grootste prioriteiten van bedrijfsleiders zijn.
Omarm transparantie en empathie
De shift naar telewerk heeft ons de kracht van communicatie leren kennen – zowel naar boven als naar beneden toe. Om werknemers tijdens de pandemie gerust te stellen, was het essentieel om consistent te zijn in het delen van gemakkelijk toegankelijke informatie, met inbegrip van welke beslissingen genomen worden en waarom. Deze radicale transparantie en focus op vertrouwen zullen alleen maar belangrijker worden naarmate teams meer en meer verspreid geraken.
Terwijl werkomgevingen voortdurend veranderen, vragen veerkrachtige teams om een bedrijfscultuur die werknemers ondersteunt. Empathisch leiderschap gaat over meer dan het kunnen lezen van een ruimte; het draait om het bevragen van teamleden over hoe ze zich voelen, hen aanmoedigen om hulp te vragen, en moeilijke gesprekken voeren wanneer dat nodig is. Het verfijnen van ondersteuning door middel van regelmatige enquêtes kan de moraal en productiviteit stimuleren, bedrijfsplannen verbeteren en op korte termijn ook risico’s verkleinen. Bovendien is het veilig houden van uw personeel en het verlagen van stressniveaus niet alleen goed voor uw werknemers, het helpt bedrijven ook om beter zorg te dragen voor hun klanten.
Zorg voor opleidingsmogelijkheden om te slagen
Technologische ontwikkelingen en behoeften van klanten zullen samen de jobs van de toekomst uittekenen – net zoals de skills die teams nodig hebben om te slagen. Terwijl de digitale economie blijft evolueren, is het de verantwoordelijkheid van bedrijven om hun medewerkers kansen te geven om zich te herscholen en hun carrièrepad bij te sturen. Het is ook in hun eigen belang dat ze dit doen. Levenslang leren, inclusiviteit en het ontwikkelen van diverse teams zijn de hoekstenen van een veerkrachtig personeelsbestand.
Terwijl we niet kunnen voorspellen wat de toekomst zal brengen, is wel duidelijk dat de pandemie niet de laatste crisis zal zijn die we tegenkomen. Door veerkracht in te sluiten in hun activiteiten, diensten en teams, kunnen bedrijven dankzij leiderschap en technologie met meer vertrouwen naar de toekomst kijken. Klantgerichtheid en een positieve employee experience zullen ons leren wat het voor bedrijven echt betekent om veerkrachtig te zijn. Door werknemers uit te rusten met trainingen en skills die ze nodig hebben, hoeven we niet bang te zijn voor veranderingen en kunnen we ze samen omarmen.
Auteur: Max Swerdlow, country leader Salesforce Belux