De wereldwijde Covid-19-crisis is onze grootste uitdaging in decennia. In slechts enkele maanden tijd heeft die crisis ons leven veranderd, werden alle sectoren getroffen en is de groeidynamiek van ondernemingen aangetast. De pandemie heeft innovatie niet afgeremd. Integendeel, de behoefte aan innovatie is nog nooit zo groot geweest en wordt aangewakkerd door nieuwe en ongekende disruptieve uitdagingen.
Voor ondernemingen is de hamvraag: hoe snel moeten en kunnen we handelen? Ook de Belgische regering heeft digitalisering centraal gesteld in de strategie voor economische groei, terwijl door Covid-19 de netwerkconnectiviteit noodgedwongen werd bevorderd. Zo werken we met z’n allen thuis alsof we nooit anders gedaan hebben, en dat ondanks enkele initiële it-hindernissen.
Cloud is niet meer weg te denken
Covid-19 bracht ook de vraag van klanten naar cloudgebaseerde aanbiedingen in een stroomversnelling. Dat is niet verwonderlijk, aangezien de cloud ertoe heeft bijgedragen dat bedrijven en overheden snel oplossingen konden bieden om enerzijds op de crisis te reageren en anderzijds de continuïteit te waarborgen. Bedrijven hebben tijdens de pandemie sterk ingezet op de cloud, omdat zij snelheid en klantervaring boven kostenbesparing en efficiëntie stelden. Hun beroep op een publieke cloud-infrastructuur zal bovendien niet afnemen, want in 2021 zal een derde van de it-budgetten aan de cloud worden besteed.
Multi-cloud is de toekomst en in veel opzichten is dat al zo, met nieuwe it-strategieën, nieuwe manieren van zakendoen en hevige concurrentie tussen cloudproviders. Zo biedt multi-cloud relevante voordelen door zijn flexibele structuur en gemakkelijke schaalbaarheid. Daarnaast geven multi-cloudplatforms veel ondernemingen de mogelijkheid om te kiezen voor de meest betaalbare en gepaste cloudserviceprovider in de markt, afhankelijk van hun specifieke behoeften.
Automatiseringsmogelijkheden
Niet enkel de cloud, maar ook de klantenservice heeft een groei doorgemaakt. De focus op gepersonaliseerde, virtuele en interactieve gemeenschappen zal niet verdwijnen na Covid-19. Dankzij chatbots, kunstmatige intelligentie of virtuele assistenten kunnen ondernemingen nu oproepen en berichten van hun klantenservice automatiseren.
Bovendien zal het digitale ecosysteem als geheel dankzij die automatisering ook sneller blijven groeien vanwege de hogere efficiëntie en productiviteit. Automatisering is cruciaal in het bedrijfsleven om bedrijven te helpen meer te doen met minder door slimme workflows in te voeren en overbodige taken te schrappen. Daarnaast geeft de automatisering van een bedrijf een beter overzicht op dagelijkse activiteiten, waardoor bedrijfsleiders zich zo nog meer kunnen focussen op de belangrijke bedrijfskwesties.
Flexibiliteit en connectiviteit
Flexibiliteit op het werk zal relevant blijven, zelfs na de pandemie. Doordat thuiswerken verplicht is, heroverwegen werkgevers hun vaak dure kantoorruimte en zoeken ze naar nieuwe manieren van werken met technologie en met videoconferentieplatforms.
Connectiviteit speelt bij die verandering een belangrijke rol. Om het bestaande marktaandeel te behouden en nieuwe winsten te boeken, zullen providers van netwerkdiensten beter beheer, orkestratie, beveiliging en connectiviteit moeten bieden. Klanten kunnen namelijk op die manier doeltreffender opereren in een wereld gekenmerkt door een hybride architectuur.
Mensen zijn van essentieel belang
In 2021 nemen we een verdere ontwikkeling in het digitale ecosysteem waar. Er zal een nieuwe generatie van ai-aangedreven tools ontstaan om het dreigingslandschap te monitoren en proactief te beheren. Ik voorspel ook dat er veel marktvraag zal zijn naar en concurrentie voor experten op het gebied van cyber- en organisatieverandering, ingenieurs en data- en cloud-architecten.
Daarom is het voor elke onderneming onvermijdelijk om meer dan ooit tevoren flexibel, responsief en adaptief te worden. Persoonlijk kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de rol van mensen in dat aspect is. Kwaliteiten zoals empathie, nieuwsgierigheid en emotionele wendbaarheid zijn een meerwaarde voor die digitalisering en automatisering van bedrijven en voor de wereld in het algemeen.
De meeste mensen hebben nog nooit iets gelijkaardigs meegemaakt als de ernstige en impactvolle Covid-19-pandemie. Hoewel het voor ons een ongekende situatie is, leert de geschiedenis ons dat ze een transformatie van de samenleving zal teweegbrengen. Ik geloof dat technologie, in samenwerking met getalenteerde mensen, de belangrijkste voorwaarde voor die metamorfose zal zijn.
Auteur: Laura Farina, sales director Belux bij Colt Technology Services