Nu de pandemie heel Europa economisch pijn doet, is het geen wonder dat organisaties zich in hun schulp terugtrekken en hun heil zoeken in oude strategieën. Jarenlang zijn cio's gevraagd meer te doen met minder geld. Met de schaar in it-budgetten, moeten ze het met nog minder middelen doen.
In tijden van crisis zijn ceo’s geneigd de luiken dicht te gooien, kosten te besparen en geen nieuwe investeringen te doen. It wordt bij zo’n aanpak door de directie over één kam geschoren met andere afdelingen. Maar is dit de juiste aanpak? Uit dit soort ingrijpende gebeurtenissen worden juist vaak waardevolle lessen getrokken die leiden tot slimmere en creatievere strategieën. Zo leidde de recessie in het begin van de jaren negentig tot een groei in de verkoop van kloon-pc’s, een overgang naar generieke x86-servers en een groei in de outsourcing van applicaties. Bedrijven zoals Dell maakten van de nood een deugd, terwijl hardwaregiganten als IBM en Digital wegkwijnden. De tijd waarin enkel werd betaald voor logo’s van A-merken op standaardproducten was definitief voorbij. Een innovatiever en gepersonaliseerd tijdperk ging van start.
Katalysator
Zoals het onderzoek ‘People-Led Transformation’ laat zien, zijn de gebeurtenissen rond Covid-19 voor bedrijven over hele wereld de katalysator geweest om verandering te initiëren. Zo zegt maar liefst 84 procent van de beslissers wereldwijd dat zij hun plannen voor digitale transformatie versneld uitvoeren als gevolg van de pandemie. We zien ook meer vraag naar cloud-as-a-service-modellen, waarbij de kosten worden gespreid ten gunste van de bedrijfsuitgaven en investeringen vooraf worden voorkomen. In de studie geeft 86 procent van de beslissers wereldwijd aan dat de cloud meer flexibiliteit biedt en twee derde verwacht dat hun zakelijke applicaties over twee jaar volledig cloudgebaseerd zullen zijn.
De resultaten laten zien dat beslissers in heel Europa tijdens deze crisis vooral investeren in innovatie om de flexibiliteit van thuiswerkers mogelijk te maken, online-samenwerking te stimuleren, medewerkers mogelijkheden te bieden om productiever te werken en aan de vraag van klanten te voldoen. Het lijkt wellicht een paradox: waarom nu investeren? Maar niets doen heeft ook een prijs: het onvermogen om veranderingen aan te pakken, gaat uiteindelijk ten koste van de zakelijke groei. Cio’s moeten de leiding durven nemen. It blijft een relatief kleine post in de zakelijke uitgaven en cio’s hebben nu een unieke kans om nieuwe projecten te rechtvaardigen die kosten elimineren en tegelijkertijd leiden tot betere, flexibelere opties met een duidelijk rendement. Zoek naar mogelijkheden om zowel proactief als creatief te zijn en het resultaat zal je verrassen. Maar houd de focus duidelijk op toekomstgerichte activiteiten en schakel deskundige hulp in. Dit is tenslotte niet het moment om bestaande teams te belasten met nog meer beheertaken.
Flexibele bedrijfsstrategieën
We begeven ons langzaamaan richting een nieuw tijdperk met snelle veranderingen. Cio’s hebben de kans om flexibele bedrijfsstrategieën te ontwerpen en te faciliteren. Ze zijn min of meer bevrijd van het dagelijkse woon-werkverkeer en de gebruikelijke bureaucratie van het kantoorleven en hebben nu meer tijd om strategische opties te onderzoeken, met collega’s te praten en na te denken. Die kans moeten ze met beide handen aangrijpen en nooit meer omkijken. Dit is het moment om te investeren in it-innovatie.
Auteur: Tom Dehouck, regional president continental Europe Unit4