Soms onderschat en miskend, maar broodnodig in de digitale wereld: de softwaretester. Geen pure ontwikkelaar en eigenlijk is er ook amper een basisopleiding voor. Drie oorzaken voor het knelpunt van de softwaretester.
1. Digitalisering
In het verlengde van digitalisering zit ook software-testing in de lift. ‘Covid-19 heeft hier voor een versnelling gezorgd. Na de eerste lockdown heeft de vraag vanuit de markt zich doorgezet’, stelt Pieter Vanhaecke, global director testing bij it-dienstenleverancier CTG.
Ja, ook de softwaretester is vandaag een knelpuntberoep, stelt Sophie Mertens, resource manager requirements & testing bij Ordina. ‘In de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB vinden we binnen ict enkele beroepen’, oppert Mertens, die de bedrijfsanalist ict en de integratie- en implementatie-expert ict aanhaalt. ‘Bij deze laatste is te refereren naar testing waar meer ervaren mensen nodig zijn die technisch onderlegd zijn en met de juiste dosis aan testvaardigheden’, aldus Mertens.
2. Opleiding ontbreekt
Ook Yannick Osselaer van Immune.it ziet de schaarste aan testers. ‘Maar het probleem ligt in de afwezige aanvoer van pure testers vanuit hogeschool en universiteit. Het gaat dus vaak over it-profielen die in bedrijven worden omgeschoold naar testers’, stelt hij.
Die beperkte toevoer maakt het, volgens hem, bijzonder lastig om de juiste profielen te vinden. ‘De laatste jaren komt kwaliteit meer en meer op de voorgrond te liggen. Servers die plat liggen, applicaties die niet werken, allemaal zaken die vaak breed in de media worden uitgesmeerd’, stelt Osselaer.
Pieter Vanhaecke van CTG merkt op zijn beurt wel dat hogescholen en universiteiten meer aandacht hebben voor testing dan enkele jaren geleden. ‘Ze nemen testing op in het curriculum, maar dat betekent niet dat de scholen volleerde testers afleveren. Opleidingen zouden nog beter kunnen.’
3. Testvaardigheden: zowel business als technischer
Wat moet een tester kunnen in vergelijking met een softwareontwikkelaar? ‘Het zijn helemaal verschillende type profielen’, oppert Osselaer. ‘Een ontwikkelaar maakt iets wat neergeschreven is, terwijl een tester net outside the box moet gaan denken. Creativiteit, nauwkeurigheid en gebruiksvriendelijk denken zijn belangrijk.’ Een tester hoeft, volgens hem, op zich geen code te kunnen lezen of schrijven. Ook al is dat wel steeds handiger voor het profiel van geautomatiseerde testing, overigens een opkomende trend in de wereld van testing.
Ook Pieter Vanhaecke van CTG ziet het beroep veranderen. ‘Alles gebeurt sneller en de leefwereld van de tester is veranderd’, stelt hij. ‘Een scrumteam werkt bijvoorbeeld aan functionaliteit en moet binnen twee weken live kunnen gaan. Daarvoor moet inzake ontwikkeling zo efficiënt mogelijk worden samengewerkt. Dat betekent voor testers dat ze technischer moeten zijn en ze meer code van developers moeten kunnen lezen. Daarnaast is er vraag naar testers die de business goed begrijpen en functioneel goed mee moeten zijn.’
Crowdtesting
Vandaag heeft CTG als marktleider overigens honderdzestig testers in België in loondienst. Door de overname van Stardust heeft CTG ook voor ons land nu een aanbod van het zogenaamde crowdtesting met een community van drieduizend testers wereldwijd. Vanhaecke: ‘Daarnaast blijven we tot slot omwille van een tekort aan volleerde testers zelf testers opleiden. Ook in deze bijzondere Covid-tijden. Zo starten we in maart een nieuwe testklas van twaalf mensen op.’