Facebook heeft zijn boekjaar 2020 afgesloten met een recordomzet van bijna 86 miljard dollar, bijna een kwart meer dan het jaar daarvoor. De winst tikte af op meer dan elf miljard dollar, een stijging van ruim vijftig procent. Dat meldt persbureau Belga.
‘Een sterk slot van het jaar’, omschreef topman Mark Zuckerberg de prestaties van zijn bedrijf. Daarvan is is niets gelogen. Door de coronacrisis leek het er in het begin van het jaar nog op dat Facebook een lastig 2020 tegemoet zou gaan, omdat veel bedrijven in hun reclamebudget sneden. Deze zomer was er ook nog eens een boycot van ondernemingen die vonden dat Facebook niet genoeg deed om extremisme en haat op zijn platformen te bestrijden.
Maar die zorgen bleken uiteindelijk nergens voor nodig. In de coronapandemie logden gebruikers langer én vaker in op Facebook, waardoor het bedrijven stevige tarieven kon opleggen aan adverteerders. Facebook rapporteerde in het laatste kwartaal 1,8 miljard dagelijks actieve gebruikers en 2,8 miljard maandelijks actieve gebruikers, een stijging van respectievelijk elf en twaalf procent tegen het jaar voordien.
Toch sloot Facebook zijn kwartaalrapport af met een waarschuwing: voor 2021 verwacht het tegenwind. Zo wijst het bedrijf op het almaar strengere ‘regulatoire landschap’. Bovendien heeft Apple in iOS 14 een functie ingebouwd waarbij gebruikers expliciet toestemming moeten geven aan apps als ze gerichte reclame willen sturen op basis van locatie of interesses. Dat kan de inkomsten van Facebook al vanaf dit kwartaal onder druk zetten.
Zuckerberg liet ook weten dat Facebook gaat stoppen met het aanbevelen van activistische en politieke groepen aan gebruikers. In de Verenigde Staten werd die maatregel afgelopen najaar al genomen vanwege de toegenomen politieke spanningen rond de presidentsverkiezingen. Na een jaar waarin Facebook worstelde met het bestrijden van desinformatie en problematische – vooral racistische – inhoud, zegt het zich meer te willen concentreren op ‘positieve’ groepen.