Veel consultants hebben een eigen vakgebied, zoals security of crm. Vroeger werden consultants ingezet op een specifiek project, waar dat vakgebied centraal stond en een specifieke opdracht uitgevoerd moest worden. Maar dat is veranderd. Tegenwoordig moet een consultant in staat zijn mee te denken over het effect van het vakgebied op de bedrijfsvoering en proactief met oplossingen te komen. Soms wordt dat niet specifiek gevraagd, maar impliciet aangenomen.
De taak van een consultant is door de jaren gegroeid van reactieve uitvoering naar proactief ondernemerschap. Dat vraagt ook van de it-consultant meer dan alleen inhoudelijke expertise. Om een expertise in het geheel van een organisatie te kunnen plaatsen, moet een consultant beschikken over nieuwsgierigheid, oplossingsgerichtheid, netwerken/socializen/verbinden, emotionele intelligentie en flexibiliteit.
Een goede consultant moet het bedrijf leren kennen met de mensen die er werken en de processen die er gehanteerd worden. Je moet weten wat een organisatie wil en wat haar doelen zijn. Consultants die nieuwsgierig zijn, hebben oog voor wat er speelt binnen een organisatie en kunnen dat meenemen in hun taak en kunnen over hun eigen vakinhoudelijke grenzen heen kijken.
Kortste route naar het succes
Het tegenwoordige ondernemerschap heeft te maken met verschillende contactpersonen, organisaties, vraagstukken en doelen. Van de consultant wordt verwacht dat deze efficiënt de kortste route naar het succes weet te vinden, passend bij het doel en de processen van de onderneming en rekening houdend met de verschillende onderliggende belangen.
Het is belangrijk om een teamspeler te zijn. Een goede consultant leert de mensen in de organisatie kennen en weet wat hun krachten zijn. Op die manier krijg je op het juiste moment de juiste mensen bij elkaar en de neuzen in dezelfde richting.
Een goede consultant is empathisch. Je moet kunnen omgaan met weerstand en je kunnen inleven in wat mensen vinden en denken. Je ego staat op de achtergrond.
Meningen
Ten slotte is een goede consultant flexibel. Dat was altijd al wel belangrijk, maar helemaal nu je je vakgebied ook moet kunnen vertalen naar de bedrijfsvoering. Je moet je constant kunnen aanpassen aan bedrijfsprocessen, meningen, doelen en mensen.
De consultant van tegenwoordig doet dus niet alleen zijn ‘ding’, maar is betrokken bij de onderneming en de doelstellingen en biedt vanuit het eigen expertisegebied extra zekerheid aan de klant. Zo ontvangt deze een optimaal resultaat, dat aansluit bij de bedrijfsprocessen en het ondernemingsdoel.
Auteur: Marielle Dellemijn, directeur CRM Excellence
(Dit artikel verscheen eerder in de jaargids Computable 100 van 2021.)