Het Amerikaanse internetbureau Bloomreach heeft een groei-investering van honderdvijftig miljoen dollar opgehaald bij investeerder Sixth Street Growth. Met het extra geld is als eerste actie de overname van het digitale-marketingbureau Exponea bekostigd. Dit van oorsprong Slowaakse bedrijf is gespecialiseerd in het analyseren van klantdata- en ervaringen in combinatie met omni-channelstrategieën.
‘Commerce experience’, die naam geeft Bloomreach aan zijn hedendaagse activiteiten die zich bewegen op het snijvlak van marketing, (e-)handel en analyses (gevoed met kunstmatige intelligentie). Het bedrijf wil oplossingen aanbieden waarmee het juiste product op het juiste moment op het juiste kanaal aan een klant wordt gepresenteerd
Volgens het bedrijf vindt momenteel bij e-commerce organisaties nog het nodige handwerk plaats om tools en databronnen samen te voegen. De combinatie van Bloomreach en Exponea verenigt zowel klant- en productgegevens realtime en maakt handmatige handelingen overbodig, luidt de claim.
‘Tijdens de pandemie merkten we in Nederland dat organisaties meer investeren in de online-ervaringen van klanten’, legt Tjeerd Brenninkmeijer, directeur van Bloomreach in Emea uit. ‘Door deze overname krijgen e-commerce managers en chief digital officers automatisch inzicht in hoe ze voor een specifieke doelgroep een relevante campagne kunnen ontwerpen, waarna ze hun boodschap direct via kanalen zoals sms, Whatsapp, e-mail, mobiele apps en hun online-omgevingen kunnen verspreiden.’