Antwerpen en projectpartner Thomas More Research zetten in de stad slimme technologieën in om fysiek winkelen aantrekkelijker te maken, zoals digitale schermen en virtuele pashokjes. De plannen moeten vooral de fysieke winkelbeleving verhogen en zo het verschil te maken met online-shoppen.
Antwerpen zal de slimme toepassingen eerst testen op de Meir, de grootste winkelstraat van de stad. Ze zijn als communicatiemiddel voor stedelijke boodschappen te gebruiken, maar het publiek kan hiermee bijvoorbeeld ook een gepersonaliseerde shoppingroute vinden.
Om de winkeltoepassingen te testen, wordt het projectgebied verder over de binnenstad uitgebreid. Het gaat bijvoorbeeld om pashokjes met ‘augmented reality’ die helpen bij het kiezen en passen van kledij of sensoren die in kaart brengen welke route shoppers in een winkel volgen. Dit project draagt als naam Smart Retail Area.
Samen met de centrumsteden Leuven, Mechelen en Roeselare en Thomas More Research wil Antwerpen handelaars ook helpen om op basis van data (zoals passantentellingen en bezoekersprofielen) slimmer en gerichter te ondernemen. Het project Datagestuurde Winkelgebieden moet een systeem opleveren dat betrouwbare retaildata voor handelaars genereert en dat gegevens kan uitwisselen met eigen systemen van handelaars. Dit alles met respect voor de privacy. Zo krijgen de handelaars extra mogelijkheden om hun businessmodel te verbeteren. Tegelijkertijd grijpt de stad deze projecten aan om haar eigen dienstverlening voor ondernemers, bewoners en bezoekers te verbeteren.
Genoemde projecten lopen twee jaar, tot en met eind 2022. De EU en de Vlaamse overheid steunen beide projecten. Datagestuurde Winkelgebieden geniet ook provinciale steun.