Ruim twee biljoen dollar. Dat is de kostprijs van slordige of onaangepaste software, alleen nog maar in de VS. Maar een oplossing is niet voor meteen.
Het was een kort bericht gisteren op een nieuwssite, waar een kennis me op wees: zo’n duizend militairen zullen deze maand niet correct worden betaald door hun werkgever.
De reden? Nieuwe software – blijkbaar PeopleSoft HCM van Oracle – die moeite heeft met het ingewikkeld systeem van premies. Defensie wil de zwaarst gedupeerde militairen nu betalen door het opsturen van… postcheques. Ook al nuanceert defensie de impact, ik vond het toch opmerkelijk.
Vrachtwagen halve dag out
Softwareproblemen duiken overal op. Laatst was ik in gesprek met mijn buurman. Die is vrachtwagenchauffeur en klaagt ook herhaaldelijk over de software die hij voor zijn job moet gebruiken. Onlangs zetten softwareperikelen hem een halve dag on-hold. Heel die tijd moest hij met zijn vingers draaien in een autogarage waar ze de software trachtten te fixen. Al was het wel op kosten van zijn baas.
Slordige software kost de VS in 2020 naar schatting 2,08 biljoen dollar, aldus het Consortium for Information & Software Quality. Dat is iets minder dan twee jaar geleden (toen was het 2,1 biljoen dollar), maar nog steeds niet iets om over naar huis te schrijven. ‘Gelet op de bijdrage van software aan de economie, kunnen we niet toestaan dat deze situatie voortduurt’, aldus onderzoekers van het consortium.
Tweemaal horror bij Boeing
Wat zijn de grootste problemen? In hun rapport ‘The Cost of Poor Software Quality’ halen ze drie domeinen aan: it-projecten die ondoordacht waren, kwaliteit van legacy-systemen die ondermaats bleek en ten derde operationele softwarefouten, zeg maar softwarebugs. Die laatste blijkt de slokop met een jaarlijkse kost van 1,5 biljoen.
Als je 1,5 biljoen veel vindt, moet je maar eens denken aan het horrorverhaal van vliegtuigbouwer Boeing dat met twee ernstige softwarebugs moest afrekenen. In het eerste geval kon de Starliner-capsule van Boeing het internationale ruimtestation niet bereiken. Kostprijs: 410 miljoen dollar.
Dit was nog klein bier met het tweede horrorverhaal: de dodelijke crashes van twee Boeing 737 Max-vliegtuigen, die verband hielden met slechte software. Waardoor het bedrijf 2,5 miljard dollar zal moeten betalen om fraudevervolging te voorkomen.
Drie redenen
Waarom is de situatie over de kostprijs van slechte software zo somber? Drie redenen.
Enerzijds wordt software, en ict in zijn geheel, alleen maar complexer.
Ten tweede is er de druk die er is om altijd sneller op te leveren. En mede daardoor (overigens een oud zeer) om software onvoldoende te testen. Een betere detectie van softwarefouten en meer focus op softwarekwaliteit – zowel op niveau van een organisatie als bij de individuele ontwikkelaar – zou al kunnen helpen.
En een derde reden, aangehaald in het rapport, is nog lastiger: het tekort aan it-talent. Ook iets wat je als vaststelling niet bepaald nieuw kan noemen. ‘Er zijn gewoon niet genoeg goede softwareontwikkelaars om alle nieuwe en aangepaste software te maken die gebruikers nodig hebben’, zo klinkt het helder.
Twee procent kan coderen
In het rapport wordt gesteld dat slechts twee procent van de wereldbevolking kan coderen. En dat de behoefte aan ontwikkelaars de komende zeven jaar naar verwachting met zowat een kwart zal toenemen.
Dat wordt nog een hele klus. Nu maar hopen dat intussen je loon correct berekend wordt. En dat vrachtwagens en vliegtuigen veilig op hun bestemming raken.