Datavillage kondigt de afsluiting aan van zijn financieringsronde van één miljoen euro. De Belgische startup wil de consument terug in controle brengen van zijn persoonlijke gegevens en dit in alle transparantie en met respect voor zijn privacy.
De visie van Datavillage (opgericht door Frederic Lebeau en Quentin Felice) wordt mee gepropageerd en gedeeld door Tim Berners-Lee. ‘We doen dit door voor elke consument een digitale tweeling te creëren en deze op te slaan in een Personal Data Store die door de consument zelf beheerd wordt’, zegt Lebeau. ‘Consumenten kunnen bedrijven toegang geven tot hun ‘digital twin’ om gepersonaliseerde diensten aan te bieden, zoals voorkeuren op vlak van content, maar de consument blijft steeds de controle houden over zijn of haar gegevens.’
Net zoals Berners-Lee vindt Lebeau dat te veel macht en persoonlijke gegevens zich binnen ‘silo’s’ bevinden, zoals bij de bekende techreuzen. Het gebruik en het delen van persoonlijke gegevens via de eindgebruikers biedt nieuwe perspectieven voor de consument, maar ook voor organisaties die hun samenwerking kunnen benutten als concurrentievoordeel in de markt. Organisaties besteden immers veel tijd aan het verzamelen en beheren van persoonlijke gegevens zodat die voldoet aan de gestelde eisen. Grote spelers hebben dit tot hun core business gemaakt, omdat het grootste deel van hun inkomsten afhankelijk is van het verzamelen en verwerken van persoonlijke gegevens. De gebruikersgerichte benadering van data zorgt voor een drastische verlaging van de kosten voor het beheer van persoonlijke gegevens met betrekking tot GDPR en privacy, claimt Datavillage.
Queeste
‘De gebruikersgerichte gegevensaanpak komt ook ten goede aan bedrijven die rekenen op dit soort data. In plaats van ze zelf te moeten controleren en verwerken, kunnen organisaties gebruikmaken van de meerwaarde van persoonlijke gegevens, zonder de last en het risico dat bij het beheer ervan komt kijken’, zegt Lebeau. Bovendien laat deze aanpak kleinere organisaties toe om samen te komen in zogenaamde gebruikersgerichte data-ecosystemen. Zij combineren hun diensten aan de consument om concurrerend te blijven ten opzichte van internetgiganten.
De nieuwe fondsen zullen Datavillage in staat stellen om te groeien en het team te versterken met extra talent. ‘Op dit moment werken we aan verschillende pilots op vlak van personal artificial intelligence en leggen we de laatste hand aan ons platform om het tegen het einde van dit jaar tot de juiste maturiteit te brengen voor de industrialisatie. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, zijn we op zoek naar ervaren, top-notch believers om die zich bij onze queeste willen aansluiten’, geeft Quentin Felice mee.