BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en Reo Veilingen, de drie grootste groente- en fruitveilingen van ons land, lanceren samen Care4Growing, een platform dat telers moet helpen bij digitalisering van hun activiteiten. Het platform drijft op Salesforce-oplossingen.
Via Care4Growing kan elke teler de prijzen van de gewassen bekijken en ook een melding krijgen van de opbrengst van zijn geveilde oogst. Nog belangrijker is dat het platform hem een dashboard biedt zodat hij inzicht krijgt in zijn activiteiten. Daarmee wordt dit als het ware een virtuele assistent die hem in elke stap van het teelproces bijstaat met informatie.
Die informatie wordt ook automatisch afgestemd op de groentesoort die hij wil telen. Stel dat hij bloemkolen wil telen, dan kan hij aangeven wanneer hij wil zaaien en wordt het proces automatisch en logisch aangevuld tot het eigenlijke oogsten. Ook voor de gewasbeschermingsmiddelen krijgt de teler enkel de middelen te zien die voor hem relevant zijn. Alles is ook aangepast aan de recentste wetgeving hieromtrent, met dagelijkse updates.
Care4Growing is een schaalbaar en open systeem. Doel is op langere termijn een uitgestrekt ‘digitaal ecosysteem’ uit te bouwen. ‘Ook andere experten en partijen uit de sector en voedselketen (leveranciers, extra telers, proeftuinen, andere veilingen, lastenboekhouders, retailers) zullen we hier op termijn aan kunnen toevoegen’, aldus projectleider Steven Boen.
Plantenziektes
Op het veilingsysteem na, is Care4Growing volledig cloudgebaseerd en ook toegankelijk via Android en iOS. Salesforce een cruciale component in het platform. Het luik waarmee de telers in contact komen en wat hun dagelijkse werkingstool is, is volledig gestoeld op Salesforce-technologie. Het digital project is opgebouwd met onder meer Salesforce Community Cloud en Salesforce Service Cloud. Daarnaast maakt het ook gebruik van FollowAnalytics, een nauwe partner van Salesforce.
Het platform zal de sector een berg data bezorgen die in de toekomst zijn in te zetten voor een efficiëntere landbouw. ‘Zo zullen de coöperaties vraag en aanbod goed op elkaar kunnen afstemmen, waardoor er minder verspilling is en hun efficiëntie kan verhogen’, zegt Boen. ‘Maar zij zullen bijvoorbeeld ook beter kunnen analyseren hoe bepaalde plantenziektes en plagen zich verspreiden. Telers kunnen ze dan sneller lokaliseren, indijken en ook veel gerichter behandelen.’
Ook voor de expertcommunity in Care4Growing (die later zal gelanceerd worden), zal naar Salesforce gekeken worden. ‘Vroeger zagen telers elkaar op de veilingen. Vandaag gebeurt dit veel minder. In deze community kunnen telers opnieuw met elkaar communiceren en adviezen delen’, aldus Boen.