Meer dan ooit staat de tijd in het teken van de digitale transformatie. Die transformatie dwingt ons onze bedrijfsmodellen opnieuw te evalueren en ons aan te passen aan nieuwe marktomstandigheden met moderne technologieën waar klanten de richting bepalen. Maar is het wel zo eenvoudig om als bedrijf in te spelen op deze technologische transitie? Mogelijk zit de oplossing simpelweg in het veranderen van je bedrijfscultuur.
Wanneer werknemers in hun fysieke werkomgeving floreren, bouwen ze passie op, creëren ze meer sociale relaties, stralen ze meer positiviteit uit en verhogen ze de productiviteit. Maar het allerbelangrijkste: ze worden belangrijke vertegenwoordigers voor jouw bedrijf.
Medewerkers zijn het meest cruciale bezit van een bedrijf en een goede bedrijfscultuur is essentieel voor het aantrekken en behouden van talent. Thuiswerken door de pandemie zorgt ervoor dat de bedrijfscultuur zich nu veel meer digitaal openbaart. Moderne technologie wordt, in die hybride of telewerkomgeving, essentieel om succesvol te zijn in je werk.
Nieuwe technologieën zijn onderhevig aan verandering door waar, wanneer, hoe en met wie we werken. Dit jaar beseft men meer dan ooit dat deze technologische ontwikkelingen zich niet op één en dezelfde plaats hoeven voor te doen. In 2021 ontmoeten we elkaar niet alleen op kantoor, maar ook in de cloud. Werknemers nemen het bedrijf mee naar huis en ondervinden daar ook meteen de voordelen van.
Cultuur is de basis van onze gedachten
Heb je de nieuwste digitale tools beschikbaar? Word je persoonlijk en professioneel uitgedaagd? Is er een goed balans tussen werk en gezinsleven? Helpt het bedrijf je om fysiek en mentaal gezond te blijven? Kun je flexibel en mobiel werken? Dit zijn slechts enkele vragen die je je als werknemer kunt stellen.
Een aantal jaar geleden stelde niemand zichzelf dergelijke vragen. Maar nu denken werknemers erover na bij het kiezen van een nieuwe baan. Het is onze verantwoordelijkheid als managementteam om ervoor te zorgen dat medewerkers de juiste basis hebben om succesvol te zijn in hun functie. En hier komen moderne technologie en cultuur bij elkaar.
Technologie als baken van rust
Door de coronapandemie denken steeds meer medewerkers na over de plek waar ze wonen en werken. Volgens het onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid verwacht een slordige helft van de thuiswerkers ook na de crisis nog thuis te blijven werken. Daarnaast denken meer Nederlanders na over een verhuizing naar de buitenwijken of het platteland. Uit recente cijfers van Funda is gebleken dat als gevolg van de coronacrisis, waardoor werknemers meer thuis doorbrengen, maar liefst twaalf procent van de woningzoekers op Funda overweegt om uit de stad weg te trekken. Buiten de stad hebben ze meer kans op een huis met een extra kamer of verdieping, om rustig te werken. Bovendien zullen de reistijd en werkafstand, naarmate het thuiswerken aanhoudt, minder relevant worden.
Kan deze herlocatie iets te maken hebben met technologie die ons in staat stelt om ook vanuit huis te werken, zelfs in gebieden waar dat voorheen minder vanzelfsprekend was? Kan aangepaste technologie de bereidheid tot verandering motiveren? Maar ook: hoe creëer je bedrijfscohesie en samenwerking in een hybride werkomgeving, waarin fysieke aanwezigheid geen vanzelfsprekendheid meer is?
Technologie moet de rust laten wederkeren in een multitask-omgeving die eigen is aan je werkplek thuis. Denk aan de ThinkSmart View, een scherm dat deel uitmaakt van een nieuwe productcategorie Teams Displays. Het standalone-scherm staat in verbinding met je pc en wordt enkel gebruikt voor administratieve taken, videogesprekken en vergaderingen, en kan daarom beschouwd worden als persoonlijke productiviteits-assistent. Deze neemt taken van je pc over, zodat de computer enkel wordt gebruikt voor op productiviteit gefocuste taken en vervangt de vergaderruimte op kantoor die normaliter óók gescheiden is van de werkplek.
Duurzame samenwerking in digitale cultuur
Als we een digitale transformatie succesvol willen voltooien, dan hebben we goede omgangsnormen tussen werknemers en werkgevers nodig om een krachtige bedrijfscultuur te garanderen. We zien een sterk veranderende sociale omgangsvormen, veranderende werkpatronen, een technologische ontwikkeling en nieuwe uitdagende marktomstandigheden.
We moeten onder ogen zien dat het opbouwen van een bedrijfscultuur onlosmakelijk verbonden is met vertrouwen. Wanneer sociale interactie niet meer in een gecontroleerde omgeving plaatsvindt, is het meer dan ooit de taak van de ondernemer om te luisteren naar en in te spelen op de behoeften en feedback van werknemers.
Auteur: Maarten Guijt, executive director en general manager Lenovo Benelux