Met de toename van het thuiswerken nemen ook digitale incidenten toe. Met als gevolg dat verzekeraars de cyberpolissen duurder lijken te maken. Maar hoeveel duurder?
Ransomware kende een comeback in 2020, en verzekeraars merken dat. Een derde van de bedrijven die bijvoorbeeld via verzekeringsmakelaar Vanbreda een cyberverzekering heeft afgesloten, was al het slachtoffer van een cyberaanval, zo vertelt Tom Van Britsom, expert van de Antwerpse Vanbreda Risk & Benefits, in De Tijd. Het is net ransomware dat hierbij steeds vaker opduikt.
10 à 20 procent duurder
De piek in cyberincidenten, en ransomware in het bijzonder, is te verklaren door de forse toename in thuiswerk, dat vandaag eigenlijk standaard is in organisaties. Door de stijging in het aantal cyberaanvallen met gijzelsoftware sturen ook de verzekeraars hun aanpak bij.
Vooral de verzekeraars die veel dossiers beheren, gaan bedrijven voor hun cyberverzekering strengere voorwaarden opleggen. Denk aan minimumtechnologie, -aanpak of -governance. Ook de verzekering zelf wordt vaak duurder. ‘De premies voor zo’n verzekering stijgen met tien tot twintig procent’, aldus Van Britsom.
Eerder maakte ook al de komst van de GDPR de cyberpolis duurder. Hoeveel kost een gemiddelde cyberverzekering nu gemiddeld? Moeilijk te zeggen. Een kmo met 25 miljoen euro omzet betaalt tussen de zes- en zevenduizend euro om voor een heel jaar tot een miljoen aan schade te dekken, klinkt het als indicatie.
Markt groeit
Toch moet het allemaal nog beginnen voor de markt voor cyberverzekeringen in België. Bedrijven investeren meer in technologie en beleid die hen tegen cyberaanvallen beschermt. Maar slechts nog geen vijfde zou daar ook een verzekering tegen afgesloten hebben.
Al gaat het wel snel. ‘Begin 2010 was er nog geen enkel bedrijf dat een cyberverzekering had’, zo merkt Van Britsom op.