Twee derde van de systemen voor trajectcontrole in Vlaanderen werkt niet. Meer, de overheid weet niet waar het operationeel is. Het is tragisch, schrijnend en een nieuw voorbeeld van het federaal ict-geklungel.
Dat de corona-app vorig jaar werd uitgeroepen als het innovatiefste egov-project heeft ongetwijfeld bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen. De app is amper zichtbaar en of het ook adequaat gebruikt wordt, is zeer de vraag. Dat de app toch de belangrijkste egov-prijs in de wacht sleepte, zegt veel over de rest van de overheidsprojecten. Het jongste tragikomische voorbeeld is de knoeiboel met de trajectcontroles van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Er wordt met miljoenen gegooid als het gaat om de installatie van camera’s. Geen buidel is te klein om elke automobilist op de bon te kunnen gooien. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) trekt nog eens vijftien miljoen euro uit voor de handhaving, waarvan 4,4 miljoen voor trajectcontroles en camera’s. Dit jaar moeten er zo’n negentien tracés bijkomen. En ja, we zitten in België: Vlaanderen levert de hardware, de federale overheid de software. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zijn er honderd installaties operationeel. Maar nu komt het: de software hapert sinds 2018.
Er moest een update plaatsvinden (zo werden de gepersonaliseerde autoplaten niet herkend) maar die is nog steeds niet rond. Twee derde van de installaties werkt niet, vertelde onderzoeker Dirk Lauwers van de universiteit van Gent op Radio1. De overheid weet zelfs niet waar het wel werkt. Hemeltergend. Dat passeert, burgers halen hun schouders op, zijn ongetwijfeld blij dat het nog steeds niet werkt. Maar is er hier niet iets fundamenteels fout? Ik kan me moeilijk inbeelden dat dit bij privéondernemingen ook zo lang aanmoddert (ik geef toe, sommige ict-projecten modderen ook maar aan), maar waarom duurt het zo lang om een software-upgrade door te voeren? En ook, hoeveel is de kost inmiddels opgelopen? Vandaag, op 6 januari, Driekoningen, is er een overleg gepland. Benieuwd of er geschenken worden uitgedeeld.
En dan nog wat schrikbarend cameranieuws: VIAS is al enige tijd bezig met een proefproject met camera’s waarbij opgespoord wordt of automobilisten al dan niet hun gsm in de wagen gebruiken. De privacycommissie GBA maakt zich terecht zorgen over de privacy, ook al omdat er geen enkele wettelijke basis is. In De Kamer worden de komende weken enkele wetsvoorstellen geformuleerd, zo schrijft De Standaard. Ik mag hopen dat het afgevoerd wordt, net zoals het gebruik van drones op privéterrein door de politie. Ik blijf erbij: ‘1984’ van George Orwell was een waarschuwing, geen handleiding.