De Vlaamse regering legt de nieuwe eindtermen in het secundair onderwijs vast. Principes van programmeren en algoritmes ontwerpen worden hierbij als basiskennis beschouwd.
Dit weekend keurde de regering de uitgebreidere eindtermen voor de tweede en de derde graad goed. En die zijn veel meer gedetailleerd dan vroeger. ‘Veel ambitieuzer’, zo omschrijft de Vlaamse overheid de vaardigheden die worden verwacht van leerlingen in het middelbaar.
Zo worden er in het voorstel van de eindtermen voor het secundair onderwijs een tiental pagina’s besteed aan informatica, van softwareontwikkeling tot netwerkbeheer.
Modelleren
Digitale geletterdheid is, naast ondernemen en financiële kennis, een belangrijk speerpunt in de nieuwe eindtermen, volgens de regering. Hieronder vallen algoritmen en programmeren, modelleren en simuleren, informatie- en databeheer en computer- en netwerkarchitectuur.
Naast digitale competentie is ook mediawijsheid ingeschreven, zoals de principes van zoals e-commerce. ‘Van elke leerling wordt verwacht om vol zelfvertrouwen te kunnen omgaan met computers’, klinkt het bij de Vlaamse regering
De bedoeling is om de eindtermen en leerplannen vanaf volgend schooljaar uit te rollen. De scholen(koepels) moeten dat in de komende maanden dus nog vertalen in concrete leerplannen. Nu de Vlaamse regering groen licht heeft gegeven, moet alleen het Vlaams Parlement nog zijn goedkeuring geven.
Protest
Intussen stootten de eindtermen al op protest van het katholiek onderwijs, dat de nieuwe eindtermen zowel niet verregaand genoeg vindt, als te gedetailleerd. ‘Er is geen vrijheid voor scholen en leerkrachten om eigen accenten te leggen. De onderwijskwaliteit zal dalen, omdat er niets meer grondig aan bod zal kunnen komen in de les’, aldus topman Lieven Boeve in Het Nieuwsblad.
De topman voelt zich gesterkt door opmerkingen van de Raad van State, die de eindtermen te gedetailleerd vond. Al is de kritiek zeker niet universeel. Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap is wel tevreden over de nieuwe eindtermen.