Met 42 miljard bezoekers per jaar is Pornhub het ultieme voorbeeld van big data. Dat de plaatselijke webmaster nu bijna tachtig procent van de video’s moet verwijderen, maakt de site niet minder populair.
Tachtig procent van je aanbod zelf verwijderen? Dat is alsof je naar de plaatselijke supermarkt gaat en vaststelt dat de meeste rekken zijn leeggehaald.
Nu ja, er is daar bij Pornhub voorraad genoeg. Tot voor kort bood de site maar liefst elf petabytes aan video’s aan, goed voor zevenduizend jaar porno kijken.
Foute jaren
Daar zaten dan wel een aantal foute jaargangen bij. Want vaak ging het bij Pornhub om video’s die waren opgeladen door niet-geverifieerde gebruikers. Voortaan mogen enkel video’s die door professionals (lees: studio’s of modellen) zelf zijn geüpload, blijven staan.
Dat is niet zozeer de eigen keuze van het adult content–bedrijf. Neen, de stap volgt op het initiatief van kredietkaartbedrijven Mastercard en Visa. Zij besloten om geen betalingen voor de pornosite meer te verwerken.
Hun stappen volgden op hun beurt op een onderzoek van The New York Times. Dat bracht aan het licht dat veel video’s op Pornhub misbruik van minderjarigen en verkrachting bevatten. Eigenlijk omdat iedereen er naar hartenlust en anoniem beelden kon dumpen. En dat ook gewoon deed.
Follow the money
Het geeft aan waar je dergelijke bedrijven mee kan raken en hen doen bewegen: follow the money. Eerder had Paypal Pornhub de rug gekeerd, maar Mastercard en Visa deden het bedrijf helemaal overstag gaan.
Het ging er bij Pornhub blijkbaar behoorlijk heftig aan toe. Zo zouden beelden, die na een klacht verwijderd waren, telkens opnieuw online zijn verschenen. Reden? Alle gebruikers van Pornhub konden de video’s downloaden en na verwijdering weer uploaden.
Pornhub wijst er in zijn statement op dat het met de nieuwe maatregelen verder gaat dan andere sociale-mediaplatformen zoals Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat en Twitter. ‘Ook daar circuleren heel wat beelden van seksueel misbruik. Wij worden aangevallen omdat we een pornowebsite zijn’, klonk het. Dat zal wel, maar het verandert natuurlijk niks aan de zaak dat het bij Pornhub wel fout liep.
Big data
Pornhub is natuurlijk maar één pornowebsite. Zo zijn er nog duizenden andere. Al lijkt Pornhub me – als ik de cijfers bekijk – wel een geval apart. Het is (en blijft) een absolute publiekstrekker.
Met 42 miljard bezoekers per jaar doet elke aardbewoner de site jaarlijks gemiddeld vijf keer aan. Gemiddeld welteverstaan.
De site is goed voor 115 miljoen bezoekers per dag. Dat is het equivalent van de inwoners van Canada, Australië, Polen en Nederland tezamen.
Online-porno is dus niet enkel big business, maar ook big data. Vooral dat laatste.
HaHa, “Het is (en blijft) een absolute publiekstrekker.” 😉