Telecomoperator Proximus neemt de mvno-spelers Mobile Vikings en Jim Mobile over van mediagroep DPG. Die had de twee bedrijven eerder deze maand in de etalage gezet. Proximus betaalt 130 miljoen euro.
Mobile Vikings, opgericht in 2007, is een gekende speler binnen de Belgische telecommarkt, met een aanbod voornamelijk voor jongeren die intensief gebruik maken van mobiele data. Met de overname van Mobile Vikings en Jim Mobile samen krijgt Proximus er in een klap 335.000 klanten bij. Mobile Vikings zal in 2020 naar verwachting iets meer dan vijftig miljoen euro omzet en een ebitda van vijftien miljoen euro neerzetten. Vanaf 2022 moeten de eerste synergiën van de overname duidelijk worden, hoopt Proximus. Die synergiën bevinden zich zowel op technisch vlak als aan commerciële zijde. Momenteel maakt Mobile Vikings gebruik van het Orange-netwerk voor zijn diensten. Dat contract loopt tot 2023.
Het bedrijf is gevestigd in Hasselt en telt een tachtigtal medewerkers. Die blijven allemaal aan boord. Binnen de Proximus Groep zal het bedrijf als afzonderlijke entiteit blijven functioneren, net zoals ook andere Proximus-merken als Scarlet en Tango. Ze behouden ‘een duidelijke positionering en een sterke eigen identiteit’, zegt Proximus. Ook hier is het de bedoeling merk en aanbod van Mobile Vikings verder te ontwikkelen.
Mobile Vikings begon als mvno en werd opgericht binnen de schoot van KPN Belgium (het voormalige Base). Ook uitgever Concentra was betrokken. Vooral het datarijke aanbod voor een relatief lage prijs, maakte destijds veel indruk bij jonge klanten. Na de overname door Telenet van Base kwam Mobile Vikings bij DPG Media terecht, de holding boven onder meer VTM. Die neemt er nu weer afscheid van.
Nu Mobile Vikings in een van de drie grote, traditionele telecomspelers opgaat, verdwijnt allicht ook een gegadigde voor de titel van ‘vierde operator’ in België.