Als chief operating officer ben ik verantwoordelijk voor een breed scala taken binnen Fujitsu Belgium. What’s in a name? Een taakomschrijving is belangrijk en ook weer niet. Want in zo’n job moet je op alle aspecten van het bedrijf focussen. Een specifiek project waar ik mijn schouders onderzet, is de transformatie van de organisatie. En dat gaat verder dan eentjes en nulletjes.
Die transformatie bij Fujitsu komt er niet zomaar. Een jaar geleden kwam Michael Verveckken aan het hoofd van Fujitsu Belgium te staan. Dat zorgde voor een nieuw elan met een opgefriste aandacht binnen het management voor een intern digitaal transformatieprogramma. Persoonlijk zie ik elk jaar in de it-sector wel enkele buzzwords opduiken. Wel, dit jaar is ‘digital transformation’ daar één van. Je kan je afvragen wat je nu juist moet verstaan onder digitale transformatie binnen een technologiebedrijf. Nu, de coronacrisis heeft duidelijk aangetoond hoe belangrijk digitale transformatie wel is voor een bedrijf. Zonder telewerk zouden veel bedrijven niet meer kunnen draaien. En zonder digitale transformatie hebben bedrijven op lange termijn geen perspectief. Want alles digitaliseert: diensten, werk, het verkoopproces… Wie niet inzet op digitale transformatie van zijn activiteiten mist business en wordt voorbijgestoken door de concurrentie.
Bij Fujitsu was thuiswerken eigenlijk geen uitdaging. Wij hadden al thuiswerkpolicies en de nodige technologie voorhanden. Maar digitale transformatie is meer dan thuiswerken, dat is slechts een klein onderdeel. Het gaat ook over de informatiesystemen, telecom en de productiesystemen. Aan je mail kunnen, is niet genoeg om een productielijnen te doen draaien.
Creativiteit
In die digitale transformatie speelt cloud een belangrijke rol. Binnen een organisatie zijn de mentaliteit, de processen en een structureel thuiswerkbeleid ook even belangrijk. Als it-provider kunnen wij wel zorgen voor de onderliggende infrastructuur waarop organisaties hun digitale transformatie kunnen uitbouwen. Maar het is groter dan dat, het gaat niet alleen over bits en bytes. Het menselijke aspect, het culturele aspect, verschillende generaties… We moeten allemaal creatiever denken, reflecteren over hoe jouw sector verandert en hoe onze manier van consumeren verandert. Kijk gewoon al naar de bankensector; plots betalen we allemaal meer contactloos.
Die creativiteit hebben we ook centraal geplaatst voor onze interne digitale transformatie. Van de meet af aan hebben we de medewerkers betrokken. Vanuit het management is hen gevraagd om zelf met ideeën te komen, om met collega’s uit andere divisies samen te werken en om met hen regelmatig over dezelfde onderwerpen na te denken. Zo kan je dingen veranderen en vooruitgang boeken. Die betrokkenheid is een belangrijke factor in het welslagen van de digitale transformatie.
Diversiteit in de it-wereld
De it-wereld heeft de perceptie mee een mannenbastion te zijn. Wat ‘vrouw zijn’ betreft in die wereld, ben ik geen voorstander van quota. Er is nog werk aan de winkel, maar we boeken vooruitgang. Het blijft in het algemeen wel een uitdaging om assertief te zijn. Maar dat hangt af van de waarden en visie van het bedrijf zelf. Bij Fujitsu Belgium zit dat goed. Op vlak van geslacht, diversiteit, afkomst zijn er geen problemen.
Zelf kom ik uit het buitenland, dus toen ik hier aankwam sprak ik geen Nederlands of Frans. Maar dat was geen probleem, gezien de interne communicatie meestal in het Engels verloopt. Ondertussen spreek ik wel een aardig woordje Nederlands en Frans. Dat illustreert het motto van Fujitsu: Van de mensen door de mensen. Door te investeren in onze mensen groeien ze en daar plukken onze klanten de vruchten van.
Voor mezelf zie ik een rol weggelegd als iemand die initiatieven kan nemen en deze kan doorzetten. Ik wil bijdragen aan de verandering en optimalisatie van onze manier van werken zodat er geen operationeel directeur meer nodig is. In the end kan je stellen dat mijn baan overbodig maken ook deel uitmaakt van de veranderingen. Dat is iets waar meer mensen en managers bij moeten stilstaan.