Datagedreven bedrijven presteren beter dan hun concurrenten. Toch baseert slechts de helft van de organisaties hun besluitvorming op data, blijkt uit onderzoek. Waarom zou je dat niet doen?
Onderzoekers van Capgemini concluderen dat datagedreven ondernemingen per werknemer gemiddeld zo’n 70 procent meer omzet en ruim 20 procent meer winst genereren dan vergelijkbare andere bedrijven. Ze scoren opvallend beter op zaken als klantbehoud, efficiëntie en kostenbesparing. Ook de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten is gebaat bij data.
Het zijn vooral banken en verzekeringsmaatschappijen die relatief vaak beslissingen nemen op basis van data. Zij lopen ook voorop met voorspellingen en betekenisvolle analyses (analytics).
Why not?
Ondanks de voordelen ontbreken in veel organisaties de tools, technologie, datacultuur en visie om door de onderzoekers als datagestuurd bedrijf te worden beschouwd. Ze onderschatten de waarde die data kunnen betekenen voor de business, weten niet hoe ze deze moeten inzetten voor specifieke doelen of ontberen de steun vanuit de directie en het personeel.
Wat vindt u ervan? Kun je als professionele organisatie nog wel vooroplopen zonder de slimme inzet van data? Hoe blijf je efficiënt en alert op nieuwe uitdagingen en kansen als je niet datagedreven te werk gaat? Waarom kiezen veel organisaties er bewust voor om niet mee te gaan in deze datatrend?