Het Amerikaanse Servicenow, gespecialiseerd in workflow-automatisatie, heeft Element AI overgenomen. De Canadese ai-startup kon op korte tijd honderden miljoenen dollars aan kapitaal verzamelen van onder meer Intel, Microsoft, Nvidia en Tencent.
Element AI is een van de belangrijkste overnames van Servicenow tot nu toe en de nieuwste in een reeks strategische investeringen om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het Now Platform van het bedrijf. Een belangrijk element in de overname is het inlijven van het personeel van Element AI, allemaal ai-specialisten en datawetenschappers. Oprichter Yoshua Bengio, winnaar van de ACM A.M. Turing Award in 2018, krijgt de positie van technisch adviseur.
Tegelijk zal Servicenow ook een innovatiehub rond ai oprichten in Canada, waarvan Element AI de basis vormt. Servicenow heeft al gelijkaardige tech hubs in onder meer Chicago, Hyderabad en Silicon Valley. Servicenow ziet de laatste jaren een sterke vraag naar zijn ai-gebaseerde producten zoals IT Service Management Pro, Customer Service Management Pro en HR Service Delivery Pro. ‘Door ai- en analysemogelijkheden in zijn producten in te bouwen, wil Servicenow ondernemingen in staat stellen om relevante informatie op te duiken en samen te vatten, conversaties te begrijpen, voorspellingen en aanbevelingen te doen, optimale acties te ondernemen en repetitieve taken te automatiseren’, schrijft het bedrijf in een persbericht.
Servicenow-ceo Bill McDermott (die in oktober vorig jaar de overstap maakte van SAP) heeft dit jaar al verschillende overnames gedaan om de capaciteiten van het Now Platform uit te breiden. Onder meer Sweagle (25 miljoen dollar), Passage AI (33 miljoen) en Loom (58 miljoen) gingen voor de bijl. De financiële details rond de overname van Element AI geeft Service Now niet prijs, al weet TechCrunch dat de prijs rond de vijfhonderd miljoen dollar zou zijn afgetikt.