Salesforce.com onderhandelt met Slack Technologies over de overname van de zakelijke chat- en collaboratietool die vooral onder startups populair is. Slack zou goed aansluiten op de cloudgebaseerde business software van Salesforce.
Zeker nu naar verwachting, versneld door de coronacrisis, office messaging apps de e-mail op kantoor gaan vervangen, vormt Slack een mooie aanvulling op het Salesforce-portfolio. Via Slack krijgt Salesforce ook beter toegang tot de markt voor snel groeiende techbedrijven. Bovendien heeft Salesforce alleen maar Chatter. Slack kan ingebakken worden in workflows wat voor Salesforce aantrekkelijk moet zijn.
De gezaghebbende financiële krant Wall Street Journal haalt bronnen aan die verwachten dat binnen enkele dagen de deal rond kan zijn. Beide ondernemingen onthouden zich vooralsnog van commentaar. Slack heeft een marktwaarde van ruim 17 miljard dollar. Maar na de publicatie steeg de beurskoers van Slack met 24 procent waardoor de beurswaarde naar 21 miljard dollar opklom.
Salesforce, groot geworden met relatiebeheer (crm: customer relationship management)-software, zal dus diep in de buidel moeten tasten. Onbekend is nog wat Salesforce voor Slack wil betalen. Volgens bronnen zou Salesforce de overnamesom in contanten willen voldoen in plaats van in aandelen. Vorig jaar gaf de software-as-a-service (saas)-pionier uit San Francisco al ruim zestien miljard dollar aan acquisities uit om zich de concurrentie van Oracle en SAP van het lijf te houden.
Gigant
Volgens Reuters heeft Slack veel minder dan Microsoft’s Teams kunnen profiteren van de overgang naar thuiswerken als gevolg van de Covid-19 pandemie. Weliswaar werd de app dit jaar tot nog toe 12,6 miljoen keer geïnstalleerd, maar financieel was het geen vetpot. Veel klanten van Slack willen korting of gunstige betaalcondities.
Microsoft, dat Teams als onderdeel van het kantoorpakket Microsoft365 (vroeger Office365) verkoopt, heeft daar minder last van. Bovendien groeit Teams sneller omdat Microsoft met haar enorme verkoopapparaat bij zowat elke klant entree heeft. Met Salesforce als moeder zal Slack qua marketing beter opgewassen zijn tegen de gigant uit Redmond.