Colruyt Group, Deloitte, KBC, Nalantis, Proximus en Ravago lanceren de vzw Knowledge University Business Integrated Challenge (KUBIC). Via ‘challenges’ probeert KUBIC studenten te matchen aan de uitdagingen van bepaalde jobs.
KUBIC moet mee een antwoord bieden op het groeiende aantal vacatures in ons land die moeilijk ingevuld raken. Daarvoor heeft KUBIC een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de universiteiten van Antwerpen, Gent, Hasselt en Leuven. Maar ook studenten van andere onderwijsinstellingen worden aangemoedigd deel te nemen aan het initiatief.
Op KUBIC worden verschillende bedrijfsuitdagingen gepresenteerd waarvan verwacht wordt dat de studenten ze proberen op te lossen. Dat gaat van een brouwerij die alcoholvrij bier wil lanceren en hoe ai in te zetten om de verkoop van voeding te voorspellen, tot het inschatten hoe de automobielmarkt zich gaat ontwikkelen. De studenten kunnen de cases uitwerken en op het platform uploaden, waarna de software op zoek gaat naar de beste ‘match’.
Met meer dan zestig uitdagingen verspreid over vijftien sectoren heeft het platform momenteel ruim 240 vacatures. De uitdagingen zijn op afstand aan te gaan, afhankelijk van de specifieke behoeften. Studenten krijgen via KUBIC een goed zicht op wat er van hen verlangd worden in bedrijven, voor ondernemingen is het een kans om hun uitdagingen met een frisse blik te laten aanpakken.
‘We bieden innovatieve bedrijven en studenten de mogelijkheid om complexe uitdagingen uit het echte bedrijfsleven aan te gaan en een netwerk op te bouwen’, zegt Frank Stumpe van KUBIC. ‘De opdrachten worden uitgewerkt in een academisch kader, als onderdeel van een leerplan.’
Bedrijven of studenten die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan dit initiatief, schrijven zich in op de website van KUBIC.